Veelgestelde vragen werkzaamheden Willemstad

Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen. Omdat de werkzaamheden nog in voorbereiding zijn, is er nog geen concrete informatie over de planning en uitvoering. Deze pagina wordt aangevuld zodra er nieuwe informatie is. De laatste update is van 25 juli 2024.

Waarom zijn de werkzaamheden nodig?

De kabels en leidingen in de vesting zijn versleten. Daardoor worden ze minder veilig en betrouwbaar. Ze hebben bovendien te weinig capaciteit voor de toekomst: we gebruiken tegenwoordig bijvoorbeeld meer stroom dan vroeger. Daarom is vervanging noodzakelijk.

Wie gaan er aan de slag?

De verschillende partijen die kabels en leidingen beheren – Enexis (gas en elektra), Brabant Water (drinkwater) en de gemeente Moerdijk (riolering) – werken samen in een bouwteam met aannemer Mourik, die de werkzaamheden uitvoert. Aan de telecom-kabels wordt niet gewerkt. In 2024 legt Glaspoort een glasvezelnetwerk aan. Omdat de aanleg van glasvezel veel sneller gaat dan het onderhoud aan de andere netten, is het niet efficiënt om dit te combineren.

Is de gemeente Moerdijk de opdrachtgever?

Nee. Kabel- en leidingbedrijven zijn verplicht om hun netten veilig en betrouwbaar te houden. Ze kunnen dus te allen tijde daarvoor werkzaamheden uitvoeren. De gemeente Moerdijk heeft vanuit haar coördinerende rol georganiseerd dat de werkzaamheden worden gebundeld, zodat de overlast beperkt wordt.

Geven de werkzaamheden overlast?

Ja. Straten worden van gevel tot gevel opgebroken en er wordt diep gegraven. De straat wordt dus tijdelijk een bouwput. Dat is nodig omdat de leidingen over de hele breedte van de stoepen en de straat liggen en op verschillende dieptes.

Kunnen straten meteen worden aangepast? Bijvoorbeeld meer parkeervakken, laadpalen of meer groen?

Nee. De wens is begrijpelijk, maar zo’n combinatie is helaas niet mogelijk.
Herinrichting van straten vraagt om een zorgvuldige aanpak met inspraak van bewoners. Dat kost tijd. Het werk aan de kabels en leidingen is noodzakelijk werk dat niet kan wachten. De uitvoering moet zo efficiënt mogelijk gebeuren, binnen de beperkingen die gelden zoals het gesloten seizoen van het waterschap en met zo min mogelijk overlast voor de bewoners en ondernemers van Willemstad. Dat vraagt om een strakke planning waarbinnen geen ruimte is voor extra werkzaamheden.

Blijft mijn huis of bedrijf bereikbaar?

De kans is groot dat huizen en winkels tijdelijk minder goed bereikbaar zijn als er in de straat wordt gewerkt. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat een pand tijdelijk alleen via een achteringang bereikbaar is, of via loopschotten (planken over een opgebroken straat). Tijdens de voorbereiding wordt de situatie bekeken en waar nodig maatwerk afgesproken, bijvoorbeeld voor mensen die slecht ter been zijn of voor winkels die bereikbaar moeten blijven.

Wat zou er gebeuren als deze werkzaamheden niet worden gedaan?

Hoe ouder een net, hoe groter de kans op storingen en incidenten, zoals een leidingbreuk. Als dat gebeurt, is acuut ingrijpen noodzakelijk, ook als dat veel overlast voor de omgeving geeft. Daarom heeft tijdig en gepland onderhoud de voorkeur: daarbij kan de hinder zo veel mogelijk worden beperkt in samenspraak met de omgeving.

Had deze grote ingreep voorkomen kunnen worden als in de afgelopen jaren meer onderhoud was gepleegd?

Nee. Kabels en leidingen gaan niet eeuwig mee: vervanging en modernisering is op een gegeven moment noodzakelijk. Door de kabels en leidingen in één operatie grondig aan te pakken, wordt de duur van de overlast beperkt. Na deze ingreep is de vesting weer toekomstbestendig.

Hoe weet ik wanneer mijn straat op de schop gaat?

De planning wordt naar verwachting in het laatste kwartaal van 2024 bekend. Wanneer er werkzaamheden in uw straat gaan plaatsvinden, krijgt u daarover een brief.

Wie is het aanspreekpunt tijdens de werkzaamheden?

De omgevingsmanager van het bouwteam is tijdens de werkzaamheden het aanspreekpunt voor alle vragen en klachten. Er is dus één gezamenlijk aanspreekpunt voor alle partijen die aan het werk zijn. Meer hierover staat op de pagina contact.

Hoe blijf ik op de hoogte?

Op de hoogte blijven kan op verschillende manieren. Over belangrijke zaken, zoals de planning van werkzaamheden in uw straat, krijgt u altijd een brief. In aanloop naar de werkzaamheden zullen ook informatiebijeenkomsten worden gehouden en wordt het project toegevoegd in de BouwApp. Op deze website vindt u steeds de actuele stand van zaken.