Overlast verkeer

Mijn buren parkeren vaak hinderlijk en ontnemen zo mijn zicht en ruimte. Kan hier wat aan gedaan worden?

Regelmatig krijgen we klachten van inwoners die aangeven dat ze hun oprit niet op- of af kunnen rijden omdat de buren er tegenover parkeren. Kunt u de oprit echt niet op- of afrijden, dan kunt u dit melden bij de gemeentelijke handhavers. Dit kan via info@moerdijk.nl .

  • Lukt dit wel, maar met veel moeite, dan handhaven we niet.
  • Staat de auto aan de overkant van de straat tegenover uw oprit, dan handhaven we ook niet.
  • Staat de auto geparkeerd voor uw woning, in een openbaar vak? Dan handhaven we niet, omdat openbare vakken niet bij specifieke woningen horen.
  • Staat de auto van uw buren foutgeparkeerd, recht voor uw oprit aan ‘uw’ kant van de weg dan handhaven we wel.

Natuurlijk is het ook verboden om te parkeren op locaties waar parkeren niet is toegestaan. Dat geldt ook voor parkeren in bochten. Dit kunt u melden bij de gemeentelijke handhavers.

Algemeen geldt: we hopen dat bewoners ook bij het parkeren zoveel mogelijk rekening met elkaar houden.

Ik heb veel last van trillingen in mijn woning door het verkeer. Wat kunnen jullie hieraan doen?

Trillingen kunnen door het wegverkeer worden veroorzaakt. Een weg met kuilen, gaten of drempels kan zorgen voor extra overlast. Het kan ook zijn dat de fundering van de woning niet (meer) aan richtlijnen voldoet. Dit laatste komt vooral voor bij oude woningen.

Ontstaan er door deze trillingen scheuren in uw woning? Dan kunt u eventueel de gemeente aansprakelijk stellen. U moet dan zelf kunnen aantonen dat de trillingen veroorzaakt door het wegverkeer de wettelijke normen overschrijden. Gespecialiseerde bureaus kunnen dit voor u onderzoeken. Wordt de schade aan uw woning veroorzaakt door nalatigheid van de gemeente (bijvoorbeeld onvoldoende onderhoud van de weg of verkeerde beleidskeuzes)? Dan is het mogelijk om de gemeente aansprakelijk te stellen.

Eventuele oplossingen zijn niet altijd toepasbaar voor elke situatie. Bijvoorbeeld: het verkeer omleiden over alternatieve wegen. Dat verplaatst het probleem vaak weer naar andere woningen. Het aanleggen van een rondweg als oplossing is een zeer kostbare aangelegenheid en kost ook nog eens erg veel tijd om te realiseren. Met de aanleg van bijvoorbeeld een rondweg om zo een weg met woningen te ontzien, wordt gekeken naar het algemene belang en worden de kosten en baten tegen elkaar afgewogen.

Meestal proberen we door het verwijderen van drempels, het egaliseren van de weg of het afvlakken van wegmarkering de trillingen te verminderen. Helemaal voorkomen van trillingen is vaak moeilijk. Zeker op wegen in het buitengebied waar landbouw- en vrachtverkeer een belangrijk onderdeel is van het wegverkeer.

Er komt veel sluipverkeer door de straat, wat kunnen jullie hieraan doen?

Sluipverkeer ontstaat meestal als gevolg van files op wegen van een hogere categorie (ontsluitingsweg/provinciale weg/snelweg). Veel automobilisten proberen zo’n file dan te vermijden door een alternatieve route te zoeken.

Het aanpakken van sluipverkeer is helaas niet makkelijk. Als we een weg die het sluipverkeer veilig kan verwerken gaan barricaderen met obstakels, is er een grote kans dat het verkeer een ander alternatief zoekt. Mogelijk op wegen die deze hoeveelheden verkeer zéker niet veilig kunnen verwerken. Daarom proberen we sluipverkeer te managen. We proberen te zorgen dat sluipverkeer kiest voor wegen die het sluipverkeer kunnen verwerken en (als mogelijk) waar omwonenden er minder last van hebben, en waar het de veiligheid zo min mogelijk in gevaar brengt. Dit proberen we bijvoorbeeld door wegen die het sluipverkeer niet kunnen verwerken de doorgang nog onaantrekkelijker of in sommige gevallen zelfs onmogelijk te maken.

Daarnaast lobbyen we regelmatig bij de provincie en het rijk om hun wegen aan te pakken en files op te lossen, zodat sluipverkeer op onze wegen wordt teruggedrongen. Maar ook voor hen zijn dit geen makkelijke opgaven en vaak stellen zij prioriteiten aan wegen waar de overlast het grootst is.