Wegen in Nederland worden ingericht volgens bepaalde inrichtingsprincipes en voorwaarden, die moeten zorgen dat het zo veilig mogelijk is voor iedereen. De gemeente Moerdijk volgt deze principes en voorwaarden zoveel mogelijk. (Extra) snelheidsremmende maatregelen kunnen we dus niet altijd zomaar nemen. Vaak zien we dat snelheidsovertreders in een buurt zelf ook uit deze buurt komen. Het kan al helpen dat ze zich bewust worden van hun eigen gedrag. Als bewoner kunt u daar zelf ook iets aan doen. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een buurtactie van Veilig Verkeer Nederland (VVN).
Op de website Veilig Verkeer leest u hier meer over en u kunt er een gratis startpakket aanvragen om in actie te komen.
Blijft verkeer na de buurtacties hard rijden, dan kunt u het volgende doen:
- Richt met andere buurtbewoners die het met u eens zijn een werkgroep op.
- Stuur een melding naar de gemeente waarin u aangeeft wat het probleem is, wat de werkgroep zelf al heeft geprobeerd en wat de gemeente zou kunnen doen om u te helpen alsnog resultaat te boeken. Meldingen aan de gemeente kunt u indienen via info@moerdijk.nl
Wij bekijken uw verzoek en gaan na of de weg voldoet aan de inrichtingsprincipes. U krijgt daarna van ons een bericht met het besluit. En we bespreken het vervolgtraject met u.
Meestal zijn er twee opties:
- Wij nemen uw wensen mee in een toekomstig onderhoudsproject (op lange termijn).
- Is er iets grondig mis met het ontwerp van de weg? En is de kans groot dat maatregelen de situatie echt kunnen veranderen? Dan bekijken we of we zo spoedig mogelijk kunnen ingrijpen met tijdelijke maatregelen voordat er groot onderhoud (en mogelijke reconstructie) van de weg plaatsvind.
Kan er in mijn straat een snelheidsdisplay komen?
De gemeente Moerdijk heeft een beperkt aantal snelheidsdisplays aangeschaft. Deze displays wisselen steeds van locatie. Ze hangen meestal 4 tot 6 weken op dezelfde plek. U kunt een verzoek indienen voor een snelheidsdisplay in uw straat. U moet wel rekening houden met een wachtlijst. Daarom kunnen we niet precies aangeven wanneer de display in uw straat zal worden geplaatst. U kunt een verzoek indienen via info@moerdijk.nl.
In sommige situaties is het onmogelijk een snelheidsdisplay te plaatsen. U wordt daarvan op de hoogte gebracht in een reactie.
Kunnen er herhalingsborden van 30 km/u worden geplaatst?
Nee, dat kan niet. Voor woonwijken werken wij met ‘30 km/u zone’-borden. Deze borden geven aan dat er in het hele gebied maximaal 30 km/u gereden mag worden, tot de automobilist een bord ‘einde 30 km/u zone’ passeert.
Op locaties waar het niet logisch is (door locatie, inrichting of gebruik) dat 30 km/u de maximale snelheid is, kan de gemeente soms kiezen om extra stempels op de weg te plaatsen waarop de 30 km/u wordt herhaald. Dit gebeurt af en toe op bijvoorbeeld asfaltwegen en dijkwegen.
Wilt u zelf iets doen om te zorgen dat er in uw straat minder hard wordt gereden? Een buurtactie van Veilig Verkeer Nederland (VVN) kan een idee zijn. Kijk voor meer informatie op de website Veilig Verkeer buurtactie.
Kan er een zebrapad komen in mijn straat?
We kiezen niet snel voor het aanleggen van een zebrapad. Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat een zebrapad vaak zorgt voor schijnveiligheid. Het blijft belangrijk dat verkeer op elkaar anticipeert. Dit gebeurt vaak niet als een voetganger juridisch gezien voorrang heeft, bijvoorbeeld op een zebrapad. Ondanks dat de regels duidelijk zijn, gebeuren er relatief vaak ongevallen op/bij zebrapaden. Bij het nemen van een beslissing over wel of niet een zebrapad kijken we daarom kritisch naar hoeveel lopend verkeer daadwerkelijk oversteekt en of dit op een logische (voor de automobilist) voorspelbare locatie gebeurt. Bij scholen of winkels bijvoorbeeld is het logisch dat er veel wordt overgestoken. Daar kan een zebrapad een optie zijn. Ook moeten er dusdanig veel auto’s rijden dat zonder zebrapad er niet (veilig) overgestoken kan worden. Bij het nemen van zo’n besluit houden we dus rekening met meer factoren dan alleen het comfort van voorrang voor de voetganger. Met het oog op veiligheid leggen wij zebrapaden het liefst aan bij kruisingen of rotondes, op locaties waar automobilisten van nature extra opletten en snelheid minderen. Zebrapaden worden eigenlijk nooit op lange rechte wegen gelegd.
U kunt uw verzoek indienen bij de gemeente via info@moerdijk.nl. U krijgt dan zo spoedig mogelijk bericht van ons.
Ik heb onvoldoende zicht op een kruispunt en hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties. Kunnen jullie daar iets aan doen?
Als uw probleem ontstaat doordat openbaar groen het zicht belemmert kunt u een melding doen bij de gemeentelijke groendienst via info@moerdijk.nl. Zij bekijken dan de situatie en zorgen als dat nodig is voor een oplossing.
Bij groen op privégebied dat het zicht belemmert mag de gemeente niets doen. We vragen dan aan de eigenaar om het zelf bijvoorbeeld te snoeien.
Bij ieder obstakel dat het zicht beperkt, dient het verkeer zich aan te passen aan de situatie. Door bijvoorbeeld langzamer te rijden of een bocht anders aan te snijden. Hier ligt dan ook een deel van de verantwoordelijkheid bij de weggebruiker zelf.
Ik heb onvoldoende zicht op een kruispunt. Kunnen jullie een verkeersspiegel plaatsen?
De gemeente kiest er niet snel voor om verkeersspiegels te plaatsen. Dit komt omdat die spiegels vaak een dode hoek hebben. Bovendien geven ze weggebruikers vaak onterecht het gevoel dat zij ‘het wel hebben gezien’. Daardoor passen ze hun rijgedrag (lees snelheid) vaak niet aan de werkelijke situatie aan. Hierdoor wordt de kans op ongelukken soms zelfs groter.
Een verkeersspiegel plaatsen we daarom alleen in situaties waarbij het echt niet mogelijk is iets te zien zonder zo’n spiegel, en het ook niet mogelijk is andere maatregelen te nemen (bijvoorbeeld snoeien van groen).
Soms krijgen wij het verzoek om een verkeersspiegel tegenover een oprit te plaatsen. De gemeente plaatst nooit spiegels tegenover privé-uitritten.
Kan er gehandhaafd worden op fietsers en brommers op de stoep?
Ja, dat kan. U kunt u dit melden bij de boa’s of politie. De boa’s zijn te bereiken via info@moerdijk.nl. Zo krijgen we ook beter zicht op de plekken waar dit vaak gebeurt. In veel gevallen vinden deze overtredingen af en toe plaats, waardoor de pakkans helaas klein is. Maar op bijvoorbeeld plekken die veel fietsers/bromfietsers op vaste tijden gebruikten, is de pakkans groter en kunnen gemeentelijke handhavers effectiever controleren.
Kunnen jullie een bord plaatsen dat aangeeft dat het een voetpad is?
In de meeste gevallen doen wij dit niet. Het is namelijk altijd verboden om op de stoep te rijden. Alleen in situaties waarin het echt niet duidelijk is dat een pad een voetpad is, plaatsen we een bord. Op de meeste locaties weten fietsers heel goed dat zij in overtreding zijn.
Is het plaatsen van obstakels op een voetpad een idee om fietsers en brommers te ontmoedigen?
Meestal niet. We moeten namelijk ook rekening houden met mindervalide personen. Zij moeten ook nog gebruik kunnen maken van de stoep. Als het gaat om de afmetingen van deze obstakels (bijvoorbeeld poortjes) en waar we ze plaatsen moeten we ook kijken naar of bijvoorbeeld een scootmobiel er nog langs kan rijden. Vaak zijn de obstakels dan zo ruim dat een behendige fietser of brommerrijder nog steeds gebruik kan maken van het voetpad. Daarom zijn we terughoudend met het plaatsen van obstakels.
Het is druk in mijn straat, kan dit een ‘alleen voor bestemmingsverkeer’-straat worden?
Waarschijnlijk is het antwoord op deze vraag: ‘nee’.
In de basis is de openbare weg in de gemeente Moerdijk door iedereen te gebruiken. Dit zal ook zo blijven. Aan de ene kant omdat we willen dat mensen de vrijheid behouden om zich van A naar B te bewegen. Maar ook omdat voor handhaving en politie een grote hoeveelheid ‘alleen voor bestemmingsverkeer’-straten niet te handhaven is. Er is simpelweg te weinig capaciteit bij handhavende partijen, maar ook is de definitie ‘alleen voor bestemmingsverkeer’ zeer discutabel en kunnen mensen gemakkelijk bezwaar maken op een bekeuring.
Wanneer een kleine woonstraat of woongebied te maken krijgt met veel verkeer en er onveilige situaties ontstaan, kunnen we een ‘alleen voor bestemmingsverkeer’-straat overwegen.
Wij werken met diverse type wegen, waaronder erftoegangswegen en gebiedsontsluitingswegen. Deze wegen hebben een maximum aantal verkeersbewegingen per dag die wij toelaatbaar vinden. Voor een Erftoegangsweg type 2 binnen de bebouwde kom (woonstraat) zijn dit 2000 motorvoertuigen per etmaal. Dat is in de praktijk een hoger aantal dan mensen vanuit gevoel al druk vinden.
Kan de gemeente iets doen aan een gevaarlijke verkeerssituatie rondom school?
In sommige gevallen kunnen wij iets doen, maar vaak kunnen school, ouders en leerlingen met elkaar al zorgen voor een veiligere schoolomgeving. In veel gevallen is namelijk niet de inrichting van de weg bij de school de oorzaak, maar het (verkeers)gedrag van (andere) ouders.
Wat kan ik zelf doen?
Wij adviseren u daarom om eerst de school te benaderen en samen de problemen onder de aandacht te brengen bij ouders (en evt. kinderen). Dit kan ook in samenwerking met bijvoorbeeld Veilig Verkeer Nederland (VVN) of de ANWB (Bijvoorbeeld ANWB Streetwise). Zij kunnen helpen met speciaal lesmateriaal, maar ook met het organiseren van ludieke acties gericht op ouders tijdens haal- en brengmomenten op school. Deze acties kunnen het bewustzijn van de ouders over hun (verkeers)gedrag vergroten en zo zorgen voor veilige verkeersituaties rondom school.
Wat kan de gemeente doen?
Zijn er al diverse acties samen met de school uitgevoerd, maar hebben ze geen of niet voldoende resultaat opgeleverd? Dan kunt u samen met de school een verzoek indienen bij de gemeente via info@moerdijk.nl. Geef daarbij het volgende aan:
- Wat is het probleem?
- Wat hebben u en de school al geprobeerd om dit aan te pakken?
- Welke ondersteuning vanuit de gemeente is nodig om de acties meer kracht bij te zetten?
Bijvoorbeeld ondersteuning door boa en/of politie voor een ludieke actie/handhaving. Of een verandering van verkeersregels, of kleine aanpassingen in de weginrichting.
U hoort dan zo spoedig mogelijk of we u kunnen helpen. Belangrijk om te weten: grote aanpassingen aan de inrichting van een straat zijn vaak pas mogelijk wanneer er groot onderhoud aan de weg of riolering in die straat moet worden uitgevoerd. Daarnaast moet de gemeente ook altijd rekening houden met de belangen van meerdere partijen. Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat het belang van de school niet overeenkomt met dat van de bewoners in de straat. Dat kan dus invloed hebben op het besluit dat we nemen.
Kunnen jullie iets doen aan een gevaarlijk kruispunt?
Tijdens (groot) onderhoud van wegen en straten kijken we altijd of we daar ook iets moeten doen aan de verkeersveiligheid. De weginrichting in Nederland moet aan verschillende richtlijnen en eisen voldoen. Voor ons zijn deze richtlijnen de basis voor ons wegontwerp. Als de bestaande weginrichting niet klopt en maatregelen nodig zijn, proberen we dit eerst met kleine (tijdelijke) maatregelen te verhelpen. Grote veranderingen aan de weg pakken we tijdens groot onderhoud van weg en/of riolering op. Zo gaan we zo bewust mogelijk om met belastinggeld.
Wij kijken ook naar ongevallencijfers uit het verleden. Het is niet altijd zo dat een situatie die als onveilig wordt beoordeeld door weggebruikers/bewoners, ook daadwerkelijk onveilig is. Vaak worden mensen juist voorzichtiger op locaties waar bijvoorbeeld wat minder zicht is, waardoor de objectieve (ongevalcijfers) onveiligheid juist meevalt. Men past bijvoorbeeld de snelheid aan, waardoor juist géén ongevallen ontstaan.
Het zicht verbeteren kan ervoor zorgen dat weggebruikers harder gaan rijden of minder goed opletten en kán daardoor juist een negatief effect hebben op de objectieve veiligheid. Maar, landelijke ontwerprichtlijnen en juridische zaken met betrekking tot inrichting moeten wat ons betreft zoveel mogelijk kloppen. Daarom richten wij ons op het gebied van inrichting vooral op de landelijke richtlijnen, en minder op een gevoel van onveiligheid/onduidelijkheid van weggebruikers.
Een melding doen heeft sowieso zin, ook al kunnen we misschien niet meteen actie ondernemen. We slaan uw melding op in ons systeem. Wanneer onderhoud aan het traject nodig is, kunnen we de melding bij de voorbereidingen daarvan alsnog meenemen.
Er wordt te hard gereden op een dijkweg. Kan daar iets aan gedaan worden?
Aanpassingen in de inrichting van een weg kunnen er voor zorgen dat er minder hard gereden wordt. Maar juist op dijkwegen is dat niet de oplossing. Een paar voorbeelden van aanpassingen en waarom ze op een dijkweg vaak niet werken:
Wegversmallingen
Te hard rijden aanpakken met wegversmallingen werkt alleen als er voldoende verkeer in beide richtingen op de weg rijdt. Er zijn tegenliggers nodig om elkaar rustig en gedoseerd te passeren bij een wegversmalling. Op een weg met weinig verkeer (bij de meeste gemeentelijke dijkwegen) gaan automobilisten vaak in het midden van de weg rijden en rijden dan alsnog met hoge snelheid door de wegversmalling. Daarnaast zijn dijkwegen vaak smal, waardoor er bij het plaatsen van een wegversmalling vaak geen ruimte meer overblijft voor fietsers. Op deze manier kan het juist ten koste gaan van de veiligheid voor fietsers. Ook hulpdiensten, vrachtwagens en landbouwvoertuigen moeten door een wegversmalling kunnen, waardoor de versmallingen niet zodanig krap kunnen worden aangelegd zodat ook één enkele automobilist hier maar langzaam doorheen kan.
Chicanes
Voor chicanes gelden eigenlijk dezelfde argumenten als voor wegversmallingen. Met chicanes is het wel mogelijk wat meer ruimte te houden voor fietsers, maar ook hier zijn vrij hoge intensiteiten in beide richtingen nodig zodat ze ook echt werken. Ook kunnen we de chicanes niet (conform de richtlijnen) dicht bij elkaar leggen, omdat de weg ook voor hulpdiensten, vrachtwagens en landbouwverkeer toegankelijk moet blijven. Vaak liggen de chicanes op dijkwegen zo ruim dat automobilisten er op hoge snelheid langs kunnen als er geen tegenliggers zijn. Dit komt omdat de automobilisten voldoende ruimte hebben doordat de afstand tussen de chicanes is ingericht op vrachtwagens en landbouwvoertuigen.
Bovendien: chicanes zorgen er vaak voor dat automobilisten dichter langs woningen moeten rijden om de obstakels te passeren. Dit is voor veel bewoners onwenselijk.
Drempels
De gemeente Moerdijk ligt op kleigrond. Kleigrond zorgt voor een zeer goede geleiding van trillingen. In het verleden hebben we meerdere malen op verzoek van inwoners drempels aangelegd op een weg, die vervolgens na enkele maanden weer verwijderd moesten worden omdat de huizen aan zo’n weg begonnen te trillen. In sommige gevallen was er zelfs kans op schade aan panden. Sommige bewoners ervoeren deze trillingen als zeer hinderlijk. Deze trillingen zijn vaak zelfs op een afstand van dertig meter van de drempel nog goed waarneembaar.
Flitspalen
Helaas kunnen we als gemeente niet zelf bepalen of ergens een flitspaal wordt geplaatst. Dit doet het openbaar ministerie. Daarbij moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Bijvoorbeeld dat door het plaatsen van een flitspaal het aantal ongevallen aantoonbaar zal verminderen. Zijn er dus geen (of nauwelijks) ongevallen op een weg, dan zal het openbaar ministerie er geen flitspaal plaatsen.
Wegversmallingen, chicanes, drempels en flitspalen zijn dus op een dijkweg vaak geen optie om de snelheid terug te dringen. Daarom kiezen we in veel gevallen voor maatregelen die de weg optisch versmallen. Bijvoorbeeld extra brede rode fietspaden op plaatsen waar veel gefietst wordt. De rijbaan lijkt dan smaller, waardoor automobilisten hun rijgedrag soms wat aanpassen. Probleem is hierbij wel dat deze maatregel meestal niet werkt voor verkeer dat ter plaatse goed bekend is.
Aanpassingen in de inrichting van een dijkweg zijn dus in veel gevallen geen oplossing. Het beste is daarom om een melding te doen bij de politie, met het verzoek om te controleren op snelheid op de dijkweg. De politie zal nagaan of zij in planning, bezetting en urgentie een controle zullen uitvoeren.