Werkbezoek statencommissie Economie, Mobiliteit en Grote Stedenbeleid aan Moerdijk en Buisleidingenstraat
Geplaatst: 6-11-2008
Deze commissie houdt zich bezig met economie, verkeer en vervoer, waterschappen en grote steden.
Tijdens het werkbezoek van de commissie voor Economie, Mobiliteit en Grotestedenbeleid (EMG) aan het Havenschap Moerdijk op 31 oktober 2008, heeft de directeur van het Havenschap Moerdijk toegelicht dat niet de provincie, maar het havenschap de aankoop van de Shell-gronden zal financieren. Deze procedure zit in de laatste fase. Ook een mogelijke intensivering van het gebruik van de Buisleidingenstraat West-Brabant kwam aan de orde.
De commissie EMG bracht een bezoek aan het Havenschap Moerdijk en de Buisleidingenstraat West-Brabant, waarbij EMG zich liet informeren over het Havenschap Moerdijk, de intensivering van het Havenschap Moerdijk in relatie tot de ontwikkeling van het Logistiek Park Moerdijk en de aankoop van Shell-gronden, en de (on)mogelijkheden van buisleidingenvervoer.
De heer Uiterwijk, directeur van het Havenschap Moerdijk, hield in vogelvlucht een terugblik op de (ontstaans)geschiedenis van het havenschap. Deze geschiedenis gaat tot 40 jaar terug, toen via een Planologische Kern Beslissing de locatie van het huidige industrieterrein Moerdijk werd vastgelegd. Op dit moment is de provincie samen met de gemeente Moerdijk participant in het Havenschap Moerdijk. Actueel op dit moment is het terugkopen door het havenschap van braakliggende gronden die nu nog eigendom van Shell zijn. Hier kan dan een verdere intensivering plaatsvinden, waarbij het principe geldt van ‘het juiste bedrijf op de juiste plaats'. De financiering van het Havenschap voor deze gronden komt voort uit een gunstigere risicospreiding. Ook wijziging van de organisatievorm van het havenschap -een Gemeenschappelijke Regeling- staat op de agenda. De gedachten gaan uit naar een NV-vorm. PS en de raad van Moerdijk zullen hierover medio 2009 definitieve besluitvorming plegen.
De Buisleidingenstraat West-Brabant werd namens de provincie toegelicht door Tom de Graaf, die de wegens ziekte verhinderde heer Van Rijbroek van de Stichting Buisleidingenstraat verving. De bouw van de buisleidingenstraat is gestart in 1970 en deze is opgeleverd in 1978. Directe aanleiding tot de bouw was het verzoek van Shell voor een rechtstreekse transportverbinding met het Botlekgebied. Deze wens is ook tekenend voor de vervoerstromen die zich lenen voor de buisleiding: het gaat met name om grondstoffen voor bedrijven die om continue leveringszekerheid vragen. Een vorm van maatwerk dus, en niet direct een logische logistieke optie. Op vragen naar de rol van de PS om het vervoer van met name gevaarlijke stoffen per buisleiding te stimuleren, werd geantwoord dat het planologisch borgen van theoretische route's in het bijzonder op de weg van PS ligt. Buisleidingen-vervoer is verder een bedrijfseconomisch verhaal; besluiten van de minister van verkeer en waterstaat over de tariefstelling van het goederenvervoer via bijv. de Brabantroute kunnen van invloed zijn op een mogelijke verschuiving naar de buisleiding.
Het werkbezoek werd afgesloten met een busrondrit over het industrieterrein Moerdijk en de locatie van het toekomstige Logistiek Park Moerdijk. Hierbij kwam onder meer het chemisch bedrijf Caldic in beeld, gelegen aan de rand van Zevenbergen. Dit is een voorbeeldbedrijf dat mogelijk gevestigd kan worden op de huidige Shell-reserve. Ook bracht EMG een bezoek aan de buisleidingenstraat zelf, op de locatie waar de buisleidingenstraat onder het Hollands Diep loopt.