Conform de Financiële verordening informeert het college de gemeenteraad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting. In dit geval is dat de begroting 2023 die op 10 november 2022 door de gemeenteraad is vastgesteld.
Bekijk de 1e bestuursrapportage 2024
Let op: bovenstaand document voldoet niet aan de digitale toegankelijkheidseisen. Vandaar dat wij een toegankelijke samenvatting aanbieden in onderstaande uitklapmenu's.
Inleiding
In deze 1e bestuursrapportage 2024 wordt inzicht gegeven in:
- Grootste budgetten (hoofdstuk 1)
- Overige budgetten en (investerings)kredieten (hoofdstuk 2)
- Eerdere besluiten (hoofdstuk 3)
Diverse ontwikkelingen die in de betreffende hoofdstukken zijn toegelicht hebben een financieel effect. Hierdoor is bijstelling nodig in diverse exploitatiebudgetten en (investerings)kredieten. Hieronder worden de belangrijkste inzichten samengevat.
Exploitatiebudgetten
De benodigde wijzigingen in de exploitatiebudgetten worden hieronder samengevat.
Totaal | 1.592 |
---|---|
Grondexploitaties (H1) | - 563 |
Gemeentefonds (H1) | - 229 |
Uitvoering klimaatakkoord (H2) | - 211 |
Overig | 32 |
Fysieke veiligheid (H2) | 80 |
Verkeersmaatregelen (H2+H3) | 125 |
Personeel (H1) | 140 |
Jeugd (H1) | 2.218 |
De diverse ontwikkelingen hebben voor 2024 per saldo een nadelig effect van ca. € 1,6 miljoen. Rekening houdend met de totale begrotingsomvang van de gemeente Moerdijk (ca. € 150 miljoen) is dat geen significante afwijking (ca. 1%).
- Het nadelige effect is voornamelijk het gevolg van kostenstijgingen binnen de jeugdzorg (€ 2,2 miljoen N). Deze kostenstijgingen betreffen voor ruim € 1,5 miljoen de doorwerking van kostenstijgingen die zich in 2023 hebben voorgedaan en waarover in de jaarrekening 2023 wordt gerapporteerd. Aanvullend daarop worden in 2024 hogere kosten verwacht door de invoering van een landelijk tarief voor de gecertificeerde instellingen (GI), het invulling geven aan de landelijke opdracht voor de afbouw van JeugdzorgPlus (gesloten behandeling) en de tariefindexering m.b.t. de inzet van jeugdprofessionals (Spring).
- Voordelige effecten worden verwacht m.b.t. de grondexploitaties waar voornamelijk een voordeel ontstaat doordat we als gemeente op basis van de huidige inzichten geen vennootschapsbelasting hoeven af te dragen (€ 0,6 miljoen V), de uitkering uit het gemeentefonds die op basis van bijstellingen vanuit het Rijk per saldo hoger uitvalt (€ 0,2 miljoen V) en personeelskosten gedekt kunnen worden uit de specifieke uitkering die we vanuit het Rijk ontvangen t.b.v. de uitvoering van klimaat- en energiebeleid (€ 0,2 miljoen V).
In de tabel hierboven is per onderwerp aangegeven in welk hoofdstuk een nadere toelichting is te vinden.
(Investerings)kredieten
Daarnaast zijn bijstellingen nodig in enkele (investerings)kredieten. Doordat deze investeringskredieten op basis van de verwachte levensduur meerjarig afgeschreven worden, heeft dit niet direct een effect op het begrotingsresultaat 2024. Wel leidt dit in toekomstige jaren tot hogere kapitaallasten.
Kruispunt 0 | 160 |
---|---|
Vitale centra Fijnaart | 140 |
Kruispunt 0
Er bestaat de mogelijkheid om de ombouw van ‘Kruispunt 0’, zodanig dat de route door het dorp Moerdijk een minder logische wordt, te betrekken bij de werkzaamheden die het Havenbedrijf hiervoor gaat uitvoeren in het kader van LPM. Voorgesteld wordt om hier een krediet van € 160.000 voor beschikbaar te stellen. Op basis van een afschrijvingstermijn van 25 jaar resulteert dit vanaf 2025 in ca. € 10.000 aan kapitaallasten.
Vitale centra Fijnaart
In 2023 zijn er ca. € 90.000 extra uitgaven geweest, waarover de gemeenteraad via de raadsinformatiebrief ''Centrumplan Fijnaart'' (d.d. 14-12-2022) en raadsinformatiebrief ''Addendum Intentieovereenkomst Centrumplan Fijnaart'' (d.d. 11-7-2023) is geïnformeerd. In 2024 worden nog ca. € 50.000 kosten verwacht vanwege onderzoeken naar onder andere Staatssteun, Didam, nadeelcompensatie en fiscaliteit. Deze kosten worden gemaakt om te komen tot een akkoord op hoofdlijnen waarover uw raad nog gevraagd wordt na de zomer een besluit te nemen. Bij het beschikbaar stellen van het daadwerkelijke investeringskrediet kunnen de kosten boekhoudkundig aan de juiste fase worden toegekend. De uit deze investering voortkomende kapitaallasten kunnen dan gedekt worden uit de hiervoor gereserveerde middelen in de stelpost nieuw beleid.
Wat betekent dit voor het verwachte resultaat in 2024?
De ontwikkelingen die in deze bestuursrapportage zijn toegelicht hebben voor 2024 per saldo een nadelig effect van ruim € 1,6 miljoen. Rekening houdend met de voorstellen t/m de raadsvergadering van 30 mei 2024 werd voor 2024 een resultaat verwacht van € 2,1 miljoen positief. Na verwerking van deze bestuursrapportage komt het verwachte begrotingsresultaat voor 2024 daarmee op € 0,5 positief. Bij de 2e bestuursrapportage 2024 wordt deze verwachting opnieuw geactualiseerd.