Centrumplan Fijnaart

Het college van de gemeente Moerdijk heeft in het coalitieakkoord de ambitie uitgesproken om de kernen Zevenbergen, Klundert, Fijnaart en Willemstad toekomstbestendig te maken. Voor de woonplaats Fijnaart is op 16 december 2021 de centrumvisie vastgesteld. De centrumvisie is tot stand gekomen na een breed en intensief participatietraject. In de uitvoeringsstrategie van de centrumvisie is opgenomen dat na de vaststelling gesprekken worden gevoerd met partijen om verder uitvoering te geven aan de centrumvisie. De gesprekken hebben geresulteerd in een intentieovereenkomst tussen Rialto Vastgoedontwikkeling, Green Real Estate, Jumbo supermarkten en de gemeente.

Wat komt er?

Een van de gewenste ontwikkelingsrichtingen is het realiseren van publiekstrekkers die het centrum versterken. Een supermarkt, winkels en horeca hebben een belangrijke functie voor de vitaliteit van een centrum. Er is behoefte aan een dorpshart dat aantrekkelijker en gezelliger wordt en waar je graag komt en spontaan wilt blijven hangen.gen.

Waar ligt deze locatie?

-

Wat is de laatste stand van zaken?

Rho adviseurs heeft de eerste ontwikkelingsvisie opgesteld. Parallel is een verkeersvisie uitgewerkt omdat het realiseren van een supermarkt aan de kop van de Voorstraat - Molenstraat met een levendig dijplein gevolgen heeft voor de afwikkeling van het verkeer binnen de kern Fijnaart.

Er heeft een breed participatietraject met het dorp plaatsgevonden waarbij aan de inwoners gevraagd wat de mogelijke verkeerskundige gevolgen kunnen zijn van een autovrij plein dat ter hoogte van de ontwikkeling ontstaat. Samen met de klankbordgroep is in het voorjaar van 2023 de ontwikkelingsvisie dorpsbreed gepresenteerd. De visie is door de 4 partijen bekrachtigd door een addendum op de intentieovereenkomst te ondertekenen.

Naar aanleiding van de resultaten uit de de verkeersvisie is een technische verkenning naar het openstellen van de Eerste Kruisweg uitgevoerd door Royal Haskoning DHV. Deze studie is afgerond in december 2023. Voorgesteld wordt om o.b.v. deze studie in eerste instantie de voorkeur te geven aan de ontwikkeling van een autoluw dijkplein i.p.v. een autovrij dijkplein. Het openstellen van de Eerste Kruisweg is financieel niet onhaalbaar echter te complex, wat vertragend kan werken op de centrumontwikkeling. Voorgesteld wordt om het openstellen van de Eerste Kruisweg te koppelen aan de mobiliteitsvisie die later voor Fijnaart wordt opgesteld. In dat kader kan worden onderzocht in hoeverre de koppeling Eerste Kruisweg, herinrichting Parallelweg en aansluiting op de Langeweg kan leiden tot een gewenste randwegstructuur rond Fijnaart waarbij op termijn kan worden voorzien in een autovrij dijkplein aan de kop van de Voorstraat - Molenstraat.

De ontwikkelingsvisie is door de partijen verder onderzocht op de financiële, ruimtelijke en maatschappelijke haalbaarheid. Dit heeft geleid tot enkele aanpassingen. Deze aanpassingen zijn wederom besproken met de klankbordgroep en zijn in januari 2024 gedeeld tijdens een drukbezochte informatieavond in Fijnaart.

De aanwezigen waren over het algemeen positief. Een goede en toegankelijke verbinding tussen evenemententerrein, Voorstraat en het gebied rondom de Dorpskerk is daarbij eveneens van belang. De klankbordgroep voor het centrumplan Fijnaart is daarom voor het Uitvoeringsprogramma Vitaal Centrum Fijnaart, dat tegelijkertijd met dit project wordt opgepakt, uitgebreid met vertegenwoordigers van de lokale horeca, stichting evenementen Fijnaart en het kerkbestuur van de dorpskerk.

Het streven is om in de zomer 2024 een collegebesluit te hebben over akkoord op hoofdlijnen. Verwacht wordt dat de raad in september een besluit neemt over dit akkoord op hoofdlijnen ten einde deze ontwikkeling mogelijk te maken. Daarna start de ontwerpfase waarbij we ervoor zorgen dat de visie wordt vertaald naar een plan waarvoor ook een omgevingsplan wordt opgesteld, zodat het plan ook daadwerkelijk kan worden gerealiseerd. k een omgevingsplan wordt opgesteld, zodat het plan ook daadwerkelijk kan worden gerealiseerd. 

Autoluw dijkplein

De ontwikkelingsvisie bestaat uit een dijkplein, winkels, grondgebonden woningen / appartementen. Er zijn ten opzichte van de eerder gepresenteerde ontwikkelingsvisie van Rho een aantal aanpassingen in het oorspronkelijk plan aangebracht. Zo komt in het aangepaste plan de supermarkt nu onderaan de dijk. Zowel onderaan de dijk, grenzend aan het parkeerterrein, als ook op dijkniveau komt er een entree van de supermarkt. Er is ruimte overgelaten achter het terrein voor twee wooncomplexen met appartementen. We maken een dijkplein met reuring en passanten. In het plan is er de verbinding parkeerterrein supermarkt met evenemententerrein en is er een directe toegang naar het evenemententerrein met een trap. Het dijkplein wordt vooralsnog autoluw en niet autovrij, in afwachting van de mobiliteitsvisie die later dit jaar wordt opgesteld.

 

Planning

  • Tot zomer 2024: onderzoeken van de haalbaarheid
  • Zomer 2024: Besluit over de overhaalbaarheid/akkoord op hoofdlijnen
  • Bij een positief besluit: start van de ontwerpfase met uitwerken van stedenbouwkundig plan waarna vertaling naar omgevingsplan volgt.

Huidige situatie

Impressie

Contact

Gemeente Moerdijk

Projectmanager Jeroen Schrauwen
Postbus 4
4760AA Zevenbergen
Tel 14 0168
Mail

Nieuwsberichten

Documenten