Gehandicaptenparkeerplaats

Bent u gehandicapt en wilt u uw auto graag dichtbij uw voordeur parkeren? Als u een gehandicaptenparkeerkaart voor een bestuurder of bestuurder + passagier (minimaal 6 maanden geldig) heeft, dan kunt u ook een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen.

Bekijk de veelgestelde vragen over parkeren voor mindervalide inwoners

Aanvragen

Voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats stuurt u een brief. Hierbij verstrekt u de volgende gegevens:

1. Persoonsgegevens: naam, adres, woonplaats, telefoonnummer;
2. Kopie Europese gehandicaptenparkeerkaart;
3. Kopie kentekenbewijs;
4. Tekening, foto of beschrijving van de gewenste locatie.

Postadres: Postbus 4
4760 AA Zevenbergen

Voorwaarden

  1. U moet beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart bestuurder of bestuurder + passagier. Deze parkeerkaart moet daarnaast minimaal 6 maanden geldig zijn
  2. U heeft geen parkeergelegenheid op eigen terrein
  3. De parkeerdruk in de omgeving van de woning is dusdanig dat regelmatig parkeren in de directe omgeving van uw woning vaak niet mogelijk is. De gemeente beoordeelt of hier in uw situatie sprake van is
  4. Door de aanleg van de parkeerplaats mag de verkeersveiligheid en het doelmatig gebruik van de weg niet in het gedrang komen.

Binnen het gebied van betaald parkeren is de parkeerbelasting, ofwel de parkeervergunning bewoners, niet van toepassing op gehandicapten.

Kosten

Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats kost u niets.

Hoe lang duurt het

Op het moment dat uw aanvraag binnen is bij de gemeente duurt het maximaal 6 weken om deze te behandelen. Na toekenning door de gemeente wordt er vervolgens een verkeersbesluit opgesteld. Zoals wettelijk is vastgelegd ligt deze daarna 6 weken ter inzage. Als er uiteindelijk geen bezwaren zijn ingediend, wordt uw invalidenparkeerplaats zo snel mogelijk gerealiseerd.