Locaties laadpalen
Hoe wordt de plaats van een laadpaal bepaald?
Bij het bepalen van een plaats wordt rekening gehouden met verschillende zaken. Voorbeelden hiervan zijn:
- De plaats moet zo dicht mogelijk bij de elektriciteitskabels liggen.
- Er lopen liefst geen kabels onder rijbaan door.
- De plaats moet goed te vinden zijn. (liefst geen doodlopende straat).
- Er moet voldoende ruimte zijn voor de laadpaal.
- Er moet voldoende ruimte zijn voor het voorbijgaan van bijvoorbeeld een scootmobiel of kinderwagen.
- De plaats ligt liefst niet direct voor ramen en deuren van woningen.
- Bomen moeten kunnen blijven groeien.
Het is niet altijd mogelijk om de ideale locatie te vinden. In dat geval zal de meest geschikte locatie gekozen worden.
Er staan laadpalen die niet aan de hierboven genoemde zaken voldoen. Hoe kan dat?
In het verleden werd op een andere manier gekeken naar de plaatsing van laadpalen. We leren voortdurend van de ervaringen. Daarom worden eisen aangepast. Bestaande laadpalen worden niet verplaatst.
Kan een laadpaal onder een boom geplaatst worden?
Dat kan. Hierbij zorgen we er wel voor dat de wortelgroei niet gehinderd wordt. De laadpaal wordt dus niet tegen een stam geplaatst.
Waarom krijg ik een laadpaal in de straat? Hier rijdt niemand elektrisch.
Vattenfall gaat aan de slag met een dekkend netwerk. In de toekomst zullen steeds meer mensen een elektrische auto hebben. Ook als de vraag er nu nog niet is, gaat deze er wel komen. Vattenfall en de gemeente Moerdijk willen de vraag daarom voor zijn, om te zorgen dat een elektrische auto altijd een plaats heeft om op te laden.
Ik wil geen laadpaal voor de deur. Kan ik dit weigeren?
De plaatsing van een laadpaal in de openbare ruimte is niet verkeersbesluitplichtig, hier kan dan ook geen bezwaar tegen worden ingediend. Wel kan er bezwaar worden ingediend tegen het reserveren van de parkeerplaatsen voor enkel elektrische auto’s.
Waarom worden niet alle vakken gereserveerd?
Afhankelijk van het gebruik van de laadpaal worden er vakken gereserveerd. Hoe drukker de laadpaal, hoe meer vakken er gereserveerd worden. Alleen wanneer er een bord staat is het vak gereserveerd voor opladen. Wanneer er geen bord staat mogen alle auto’s er parkeren, dus ook brandstofauto’s.
Neemt door de plaatsing van een laadpaal de parkeerdruk toe?
Een elektrische auto vervangt vaak een brandstofauto. Hierdoor zal de parkeerdruk nauwelijks toenemen. Wel zal een verschuiving plaatsvinden waar bewoners hun auto parkeren.
Wordt er nagedacht over opladen in nieuwbouwwijken?
Jazeker, in de ontwerpfase worden meteen laadplekken ingepland. Zowel bij nieuwbouw van woningen als bij appartementen.