Vervangen kabels en leidingen vesting Willemstad
De kabels en leidingen in de vesting van Willemstad zijn versleten en hebben te weinig capaciteit voor de toekomst. Daarom worden ze vervangen. Op deze pagina vindt u actuele informatie over de werkzaamheden.
De kabels en leidingen in de vesting van Willemstad zijn aan onderhoud en vervanging toe. Dit is nodig om gas, elektra, water en riolering in de vesting werkend en veilig te houden. Het werk start in april 2025. De kabel- en leidingbeheerders werken samen, zodat de hele vesting in één grote operatie ondergronds weer toekomstbestendig wordt.
Net als in de rest van Nederland, zijn in de vesting van Willemstad werkzaamheden aan kabels en leidingen noodzakelijk. De bestaande gas-, water- en rioolleidingen en elektrakabels zijn versleten en het stroomnet heeft te weinig capaciteit voor de toekomst. In de hele vesting gaat daarom gewerkt worden, inclusief de toegangswegen Benedenkade en Landpoortstraat.

Wat gebeurt er?
De kabels en leidingen in de vesting van Willemstad zijn aan onderhoud en vervanging toe. Dit is nodig om gas, elektra, water en riolering in de vesting werkend en veilig te houden. Het werk start in april 2025. De kabel- en leidingbeheerders werken samen, zodat de hele vesting in één grote operatie ondergronds weer toekomstbestendig wordt.
Net als in de rest van Nederland, zijn in de vesting van Willemstad werkzaamheden aan kabels en leidingen noodzakelijk. De bestaande gas-, water- en rioolleidingen en elektrakabels zijn versleten en het stroomnet heeft te weinig capaciteit voor de toekomst. In de hele vesting gaat daarom gewerkt worden, inclusief de toegangswegen Benedenkade en Landpoortstraat.
Zorgvuldig
Vanwege het bijzondere en historische karakter van de vesting, vragen de werkzaamheden om een grondige voorbereiding en een zorgvuldige aanpak. Enexis (gas en elektra), Brabant Water (drinkwater) en de gemeente Moerdijk (riolering) bundelen daarbij hun krachten. De gemeente is geen opdrachtgever, maar neemt als rioolbeheerder deel en coördineert de werkzaamheden.
Voorbereiding
Aannemer Mourik gaat het werk uitvoeren. Sinds januari 2024 zijn de voorbereidingen in volle gang. Dit gebeurt zowel achter de schermen door het bouwteam, als in de vesting zelf, door verschillende bedrijven. Er zijn bijvoorbeeld sleuven gegraven om te controleren waar de kabels en leidingen precies liggen. Ook zijn meterkasten beoordeeld, worden waterputten bekeken en is de staat van de riolering onderzocht. Verder zijn elektriciteitshuisjes in de Achterstraat en Hofstraat aangepast en worden nog twee nieuwe transformatorstations geplaatst om een goede werking van het stroomnet te garanderen.
Overlast
Overlast is onvermijdelijk. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd over een periode van ongeveer twee jaar. Daardoor is steeds een beperkt deel van de vesting afgesloten. Tijdens de werkzaamheden kunnen straten dicht zijn en kan water, stroom of gas voor (korte) periodes niet beschikbaar zijn. Dit wordt tijdig met bewoners en ondernemers afgestemd. Zodra de planning en aanpak van de werkzaamheden duidelijk is, volgt hierover meer informatie.
Communicatie
De werkzaamheden zijn nog in voorbereiding. Als de plannen concreter zijn, communiceert het bouwteam hierover. Dat gebeurt op een passende manier, bijvoorbeeld met een brief of een bijeenkomst. Deze website wordt aangepast zodra er nieuwe informatie is. Het project is straks ook te volgen via de BouwApp (wanneer het project aan deze app is toegevoegd, wordt hierover gecommuniceerd).
Denk mee
Dat de werkzaamheden moeten gebeuren, staat vast. Het bouwteam hoort graag ideeën en wensen van inwoners en ondernemers over hoe we de hinder van het werk kunnen beperken en huizen en bedrijven zo goed mogelijk bereikbaar houden.
In de voorbereidingsfase gaan leden van het bouwteam langs bij ondernemers. Ze bespreken dan bijvoorbeeld hoe bevoorrading, (grote) evenementen, parkeren en andere belangrijke zaken geregeld kunnen worden tijdens de werkzaamheden.
Wilt u als inwoner of ondernemer graag meedenken over de bereikbaarheid en beperking van de overlast tijdens de werkzaamheden? Meld u dan aan voor het bewonerspanel!
Glaspoort gaat een glasvezelnetwerk aanleggen in de vesting van Willemstad. Het bedrijf start hiermee voor de grote werkzaamheden aan de andere kabels en leidingen.
Een glasvezelnetwerk aanleggen gaat heel snel: er is weinig graafwerk voor nodig omdat de kabels niet diep liggen. Er hoeft bovendien niets vervangen te worden: er gaat alleen een nieuwe kabel de grond in. Het werk aan gas, elektra, waterleiding en riolering kost veel meer tijd en graafwerk. Daarom is het niet efficiënt om deze werkzaamheden te combineren.
Liever eerst
Het glasvezelnetwerk wordt bewust aangelegd vóór de andere werkzaamheden en niet erna. Na het werk aan de andere kabels en leidingen worden de straten en stoepen namelijk weer netjes hersteld. Het is niet wenselijk dat het straatwerk dan meteen weer opgebroken moet worden voor de glasvezelkabels.
Glasvezel: zo zit het
Alleen Glaspoort legt een glasvezelnetwerk aan in de vesting van Willemstad. Andere bedrijven, zoals Open Dutch Fiber (voorheen E-Fiber) dat in de andere dorpen en steden van Moerdijk eerder een netwerk aanlegde, heeft voor zover bekend geen plannen voor Willemstad-vesting.
Glasvezelbedrijven kiezen zelf waar ze hun netwerk aanleggen. Ze doen dit op eigen kosten en voor eigen risico. De gemeente moet hieraan meewerken. In het geval van een monumentale vesting als Willemstad kan een gemeente wel aanvullende eisen stellen aan de aanleg.
Meer over glasvezelnetwerken in de gemeente Moerdijk leest u op de pagina met veelgestelde vragen over glasvezel in Moerdijk.
Dat de kabels en leidingen in de komende jaren worden vervangen, staat vast. Over hoe we Willemstad tijdens het werk zo goed mogelijk bereikbaar houden met zo min mogelijk overlast voor de omgeving, hoort het bouwteam graag de ideeën van Willemstadse inwoners en ondernemers. Meld u aan voor het bewonerspanel en denk mee!
Het werk aan de kabels en leidingen gebeurt in fases per werkvak. Daarbij houdt het bouwteam zo goed mogelijk rekening met zaken die voor inwoners, ondernemers en bezoekers van de vesting belangrijk zijn, zoals de bereikbaarheid van huizen en bedrijven, evenementen, toerisme, het horecaseizoen en uiteraard ook de waterveiligheid.
Maatwerk
Waar mogelijk biedt de aannemer maatwerk. Voordat het werk start in een buurt, kunnen bewoners die dat willen in gesprek over hun persoonlijke situatie – denk bijvoorbeeld aan de bereikbaarheid van een huis met een rolstoel of een rollator, of het creëren van een gehandicaptenparkeerplaats. Hoe u contact opneemt over dit soort situaties, staat in de brieven die u krijgt over de werkzaamheden.
Aanmelden
Wilt u nu al meedenken over hoe het bouwteam het werk kan uitvoeren met zo min mogelijk overlast voor heel Willemstad? Meld u aan voor het bewonerspanel. Stuur een mail naar ad.fens@moerdijk.nl. Vermeld in uw bericht uw naam en telefoonnummer, of u inwoner en/of ondernemer bent en waarom u graag meedenkt. Als er veel aanmeldingen zijn, maakt het bouwteam een selectie waarbij de verschillende belangen zo goed mogelijk worden vertegenwoordigd in het panel.
Wat is de laatste stand van zaken?
De werkzaamheden aan kabels en leidingen worden grondig voorbereid. Dit gebeurt in 2024 en begin 2025. De uitvoering start in april 2025 en duurt naar verwachting ongeveer 2 jaar.
De kabels en leidingen worden gefaseerd vervangen. Dit betekent dat steeds maar een deel van de vesting opgebroken is. De stad wordt verdeeld in werkvakken. In zo’n werkvak wordt in een bepaalde periode gewerkt aan gas, elektra, drinkwater en riolering. Is het ene werkvak klaar, dan is het volgende aan de beurt. Op die manier blijft de overlast buiten een werkvak zo beperkt mogelijk.
Planning
Seizoenen
Door gefaseerd te werken in werkvakken, kan zo veel mogelijk rekening worden gehouden met belangrijke voorwaarden voor Willemstad, zoals de waterveiligheid, maar ook het toeristen- en terrassenseizoen en lokale evenementen.
In gesprek
In de voorbereiding gaan leden van het bouwteam in gesprek met ondernemers en inwoners. Op die manier krijgt het team een optimaal beeld van de belangen van de mensen die in de vesting wonen en werken.
Glasvezel
Voorafgaand aan de werkzaamheden legt Glaspoort een glasvezelnetwerk aan. Dit werk start in 2024 en staat los van de grootschalige werkzaamheden die in 2025 starten. Waarom het glasvezelnet niet wordt gecombineerd met de andere werkzaamheden, leest u op de pagina over glasvezel.
De vesting van Willemstad is bijzonder. Natuurlijk door het historische karakter en de vele monumenten, maar ook vanwege de dijken en het toerisme. Bij de planning en uitvoering van de werkzaamheden wordt met die bijzonderheden zo veel mogelijk rekening gehouden. Medewerkers van het bouwteam gaan hierover in gesprek met inwoners en ondernemers.
In Willemstad staan veel kwetsbare panden. In de voorbereiding voor de werkzaamheden worden die in kaart gebracht door een gespecialiseerd bureau. Dit gebeurt kort voor de start van het werk in een werkvak, zodat de actuele situatie in beeld is. Tijdens de werkzaamheden neemt de aannemer maatregelen zodat schade aan panden wordt voorkomen.
Dijken
Een deel van de vesting is een primaire kering: een dijk die beschermt tegen water van buiten. Van 1 oktober tot 1 april mag er niet worden gewerkt op en rond dijken – dit heet het gesloten seizoen. Een deel van de kabels en leidingen ligt in of bij een dijk. Werk daaraan moet dus gebeuren tussen april en eind september.
Toerisme en horeca
Het zomerseizoen is belangrijk voor de Willemstadse inwoners, ondernemers en toeristen. Overlast en hinder valt niet volledig te voorkomen, maar ook met toeristen en terrassen wordt zo veel mogelijk rekening gehouden in de planning.
Contact
Tijdens de werkzaamheden is omgevingsmanager Bo Stempher van het bouwteam het eerste aanspreekpunt bij vragen of klachten.
Vanaf september 2024 gaan de omgevingsmanager en andere leden van het bouwteam kennismaken met ondernemers en inwoners in Willemstad en wordt het bewonerspanel gevormd. Wie wil meedenken over de werkzaamheden, kan zich nog aanmelden voor dit panel.
Heeft u een vraag over het project? Misschien staat het antwoord hieronder. Staat uw vraag er niet tussen? Mogelijk is het antwoord nog niet bekend, omdat het werk nog in de voorbereidende fase is. Heeft u een dringende vraag en wilt u toch graag alvast contact met het bouwteam, bel dan met omgevingsmanager Bo Stempher, telnr. (06) 51 53 05 84.
Heeft de gemeente al een keuze gemaakt voor de warmteoplossing?
Nee, de gemeente heeft nog geen keuze gemaakt. We onderzoeken samen met de bewoners van Helwijk welke oplossing het beste aansluit bij wat inwoners belangrijk vinden.
Waarom zijn de werkzaamheden nodig?
De kabels en leidingen in de vesting zijn versleten. Daardoor worden ze minder veilig en betrouwbaar. Ze hebben bovendien te weinig capaciteit voor de toekomst: we gebruiken tegenwoordig bijvoorbeeld meer stroom dan vroeger. Daarom is vervanging noodzakelijk.
Wie gaan er aan de slag?
De verschillende partijen die kabels en leidingen beheren – Enexis (gas en elektra), Brabant Water (drinkwater) en de gemeente Moerdijk (riolering) – werken samen in een bouwteam met aannemer Mourik, die de werkzaamheden uitvoert. Aan de telecom-kabels wordt niet gewerkt. In 2024 legt Glaspoort een glasvezelnetwerk aan. Omdat de aanleg van glasvezel veel sneller gaat dan het onderhoud aan de andere netten, is het niet efficiënt om dit te combineren.
Is de gemeente Moerdijk de opdrachtgever?
Nee. Kabel- en leidingbedrijven zijn verplicht om hun netten veilig en betrouwbaar te houden. Ze kunnen dus te allen tijde daarvoor werkzaamheden uitvoeren. De gemeente Moerdijk heeft vanuit haar coördinerende rol georganiseerd dat de werkzaamheden worden gebundeld, zodat de overlast beperkt wordt.
Geven de werkzaamheden overlast?
Ja. Straten worden van gevel tot gevel opgebroken en er wordt diep gegraven. De straat wordt dus tijdelijk een bouwput. Dat is nodig omdat de leidingen over de hele breedte van de stoepen en de straat liggen en op verschillende dieptes.
Kunnen straten meteen worden aangepast? Bijvoorbeeld meer parkeervakken, laadpalen of meer groen?
Nee. De wens is begrijpelijk, maar zo’n combinatie is helaas niet mogelijk.
Herinrichting van straten vraagt om een zorgvuldige aanpak met inspraak van bewoners. Dat kost tijd. Het werk aan de kabels en leidingen is noodzakelijk werk dat niet kan wachten. De uitvoering moet zo efficiënt mogelijk gebeuren, binnen de beperkingen die gelden zoals het gesloten seizoen van het waterschap en met zo min mogelijk overlast voor de bewoners en ondernemers van Willemstad. Dat vraagt om een strakke planning waarbinnen geen ruimte is voor extra werkzaamheden.
Blijft mijn huis of bedrijf bereikbaar?
De kans is groot dat huizen en winkels tijdelijk minder goed bereikbaar zijn als er in de straat wordt gewerkt. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat een pand tijdelijk alleen via een achteringang bereikbaar is, of via loopschotten (planken over een opgebroken straat). Tijdens de voorbereiding wordt de situatie bekeken en waar nodig maatwerk afgesproken, bijvoorbeeld voor mensen die slecht ter been zijn of voor winkels die bereikbaar moeten blijven.
Ik ga zelf verbouwen, hoe gaat dat als mijn straat wordt opgebroken?
Als u gaat verbouwen of andere werkzaamheden uitvoert aan of rond uw huis of bedrijf, dan moet u rekening houden met de werkzaamheden die de komende tijd plaatsvinden in de vesting van Willemstad.
Tot april 2025 vinden er voorbereidende werkzaamheden plaats. Vanaf april 2025 t/m medio 2027 wordt in fasen gewerkt aan de kabels, leidingen en riolering. Daarbij zijn steeds delen van de vesting opgebroken, worden straten afgesloten en zijn er omleidingsroutes. Nadere informatie over de planning vindt u op de algemene pagina over de werkzaamheden.
Hou rekening met deze werkzaamheden, bijvoorbeeld als u een container in de openbare ruimte wilt plaatsen. Informeer leveranciers en aannemers over de beperkingen, zodat ook zij maatregelen kunnen nemen.
Wat zou er gebeuren als deze werkzaamheden niet worden gedaan?
Hoe ouder een net, hoe groter de kans op storingen en incidenten, zoals een leidingbreuk. Als dat gebeurt, is acuut ingrijpen noodzakelijk, ook als dat veel overlast voor de omgeving geeft. Daarom heeft tijdig en gepland onderhoud de voorkeur: daarbij kan de hinder zo veel mogelijk worden beperkt in samenspraak met de omgeving.
Had deze grote ingreep voorkomen kunnen worden als in de afgelopen jaren meer onderhoud was gepleegd?
Nee. Kabels en leidingen gaan niet eeuwig mee: vervanging en modernisering is op een gegeven moment noodzakelijk. Door de kabels en leidingen in één operatie grondig aan te pakken, wordt de duur van de overlast beperkt. Na deze ingreep is de vesting weer toekomstbestendig.
Hoe weet ik wanneer mijn straat op de schop gaat?
De planning wordt naar verwachting in het laatste kwartaal van 2024 bekend. Wanneer er werkzaamheden in uw straat gaan plaatsvinden, krijgt u daarover een brief.
Wie is het aanspreekpunt tijdens de werkzaamheden?
De omgevingsmanager van het bouwteam is tijdens de werkzaamheden het aanspreekpunt voor alle vragen en klachten. Er is dus één gezamenlijk aanspreekpunt voor alle partijen die aan het werk zijn. Meer hierover staat bij contact.
Hoe blijf ik op de hoogte?
Op de hoogte blijven kan op verschillende manieren. Over belangrijke zaken, zoals de planning van werkzaamheden in uw straat, krijgt u altijd een brief. In aanloop naar de werkzaamheden zullen ook informatiebijeenkomsten worden gehouden en wordt het project toegevoegd in de BouwApp. Op deze website vindt u steeds de actuele stand van zaken.