Ga naar de inhoud

Moerdijk.nl is vernieuwd

Welkom op onze vernieuwde website! Wij hebben hard gewerkt om onze site zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Mocht u toch een foutje zien of iets niet kunnen vinden, laat het ons dan weten via het formulier Tips of opmerkingen. Samen maken we moerdijk.nl nog beter.

Molenstraat-Doelstraat

Wat komt er?

In 2024 zijn we begonnen met de voorbereiding van de herinrichting van de Doelstraat en Molenstraat in Zevenbergen. Het ontwerp is complex door de ligging, de verschillende functies en de diverse belangen die meespelen. We hebben het proces voor inspraak en ontwerp zorgvuldig ingericht. Daarom is bij de gemeenteraad eerst een voorbereidingsbudget aangevraagd. Dit gebruiken we voor onderzoeken, verschillende ontwerpmogelijkheden en inspraak. Het doel van deze fase is om een voorstel voor de gemeenteraad te maken, waarin we hebben gevraagd om geld voor de uitvoering van het ontwerp.

Wat is de laatste stand van zaken?

Er is een ontwerpgroep opgericht, waarin bewoners en ondernemers samenkomen voor bijeenkomsten. Op donderdag 12 december 2024 kwamen we voor het eerst bij elkaar en werden er veel nuttige ideeën verzameld. Op basis van deze ideeën is een eerste ontwerp gemaakt. Op donderdag 13 februari 2025 hebben we dit ontwerp besproken. Op 19 maart 2025 organiseren we een inloopmiddag/avond. Van 15.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur kunnen alle bewoners uit de omgeving het ontwerp bekijken en aangeven of er nog andere punten zijn die aandacht nodig hebben. Daarna zal het ontwerp worden aangepast en definitief gemaakt. Medio september zal het ontwerp met daarbij behorende kostenraming aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Waar ligt deze locatie?

Planning

  • Inloopbijeenkomst

    19 maart 2025 (15.00 – 17.00 uur en 19.00 – 21.00 uur)

  • Raadsvoorstel

    september 2025

Verslagen en terugkoppeling

Datum: 13 februari 2025

Locatie: Van der Hooft, Markt 8, Zevenbergen

Agenda en Notulen

Opening door Wim

KuiperCompagnons (Marjan en John) hebben alle verzamelde informatie uitgewerkt tot een schetsontwerp. Het is belangrijk om te benadrukken dat dit een eerste ontwerp is; de details worden pas in een latere fase uitgewerkt.

Het schetsontwerp is gedeeld met de beheerders van de gemeente. Zij waren positief over de plannen en hadden alleen enkele (technische) aandachtspunten over het ontwerp. Voor de Molenstraat zijn verschillende varianten gemaakt met als doel het verkeer in de straat te verminderen, zodat er meer ruimte ontstaat voor voetgangers. Ook is veel aandacht besteed aan de entree van het centrum.

Tijdens de bijeenkomst krijgt iedereen de gelegenheid direct reageren en het vragenformulier in te vullen. Vragen kunnen na de avond ook worden gesteld via het vragenformulier (tot 28 februari 2025).

Er wordt een inloopbijeenkomst voor het project georganiseerd, waar alle bewoners welkom zijn. Deze bijeenkomst vindt plaats op 19 maart, van 15:00-17:00 uur en 19:00-21:00 uur in het gemeentehuis.

Presentatie schetsverkenning:

Marjan licht per straat de inrichting toe en vat de belangrijkste punten beknopt samen. Het ontwerp bevat onder andere:

  • Herkenbare afbakening van het centrumgebied, o meer ruimte voor wandelen, fietsen en verblijven o meer groen,
  • Verbeterde parkeer- en fietsvoorzieningen, o aangepaste profielen, o afsluitingen bij de Zuidhaven en verschillende opties voor een autoluwe Molenstraat.

Eerste reacties van de deelnemers over de schetsontwerpen:

  • Parkeerplaatsen en Doelstraat:
    • De verplaatsing van de parkeerplaatsen naar de overkant van de Doelstraat wordt positief ontvangen. De soorten bomen zijn nog niet bekend, maar er is een duidelijke voorkeur voor geen vruchtbomen.
  • Molenstraat:
    • Er is een voorkeur voor het afsluiten van de Molenstraat ter hoogte van Gall&Gall, zodat de straat alleen toegankelijk is voor de parkeervoorzieningen van de bewoners en voor laden en lossen. Hulpdiensten mogen wel toegang hebben, maar verder zou de straat afgesloten moeten worden voor doorgaand autoverkeer. Over het algemeen zijn de deelnemers tevreden met het ontwerp van de Molenstraat en geven ze de voorkeur aan optie 1 (geen verkeer en parkeren in de Molenstraat) bij de uitwerking. Sommige ondernemers in de Molenstraat maken gebruik van de parkeerplaatsen, zowel voor privégebruik als voor zakelijke doeleinden. Er wordt benadrukt dat het belangrijk is om rekening te houden met de mogelijkheid van dichtbij parkeren.
  • Zuidhaven:
    • Het afsluiten van de doorsteek naar de Zuidhaven wordt als een goed voorstel gezien. Er wordt echter aangegeven dat de verkeerssituatie bij de Zuidhaven onvoldoende aandacht heeft gekregen en verder uitgewerkt moet worden. Het betreft het reeds heringerichte gebied en valt buiten de scope van deze opgave.
  • Verkeerszones:
    • De 30 km/u-zone bij de rotonde moet duidelijk worden aangegeven, zodat het voor iedereen helder is welke zone het betreft. Er is ook een oproep voor een veilige inrichting voor fietsers die bij de rotonde het centrum inrijden.
  • Nieuwe Kerkstraat en Oude Kerkstraat:
    • Het schetsontwerp voor de Nieuwe Kerkstraat wordt positief ontvangen. De straat krijgt een vernieuwde uitstraling, met behoud van de (bestaande) bomen. De Oude Kerkstraat wordt momenteel als minder aantrekkelijk ervaren, maar het nieuwe ontwerp biedt een mooie verbetering.

De ontvangen opmerkingen/vragen middels vragenformulieren, deze zijn kort samengevat in de volgende aandachtspunten.

  1. Parkeerplaatsen onder de loopbrug bij Action vergroenen.
  2. Toegankelijkheid van de beweeg- en speelplek Surplus.
  3. Verbeter de Onduidelijke voorrang na de rotonde.
  4. Verbeter de toegankelijkheid nabij woningen en bedrijfspanden.
  5. Verbeter de verkeersveiligheid bij de uitgang van de rotonde naar het centrum.
  6. Aandacht voor de locaties van de Afvalcontainers/poepbakken.
  7. Onderzoek de alternatieve parkeergelegenheden voor bewoners en winkeliers Molenstraat.
  8. Heb aandacht voor de keuze van bomen in relatie met de aanwezige bebouwing.
  9. Overweeg de verwijdering van de overkapping van de Ambachtsgang
  10. Vergroening Molenstraat achter Action, Hema en de Poolse winkel.
  11. Aandacht voor geluidsoverlast bij keuze type materiaal wegdek.
  12. Aandacht voor de breedte van de doorgang bij de oude Rabobank en Poolse winkel.
  13. Parkeerplaatsen voor elektrische auto’s.
  14. Zichtbaar maken van de Verkeerszone 30 km/h.
  15. Duidelijke voetgangersoversteekplaats.
  16. Zichtbaar maken van de Parkeerplaats Kasteeltuin.
  17. Aanpassing parkeerplaatsen Doelstraat (huisnummers 54-58) aandacht voor lichtinval.
  18. Noodzaak Parkeerplaatsen achter AH aan de Doelstraat.

Vervolgstappen

  1. Informeren bewoners:
    • Versturen van brieven met uitnodiging voor de inloopbijeenkomst.
    • Website inrichten
      • Doel: Bewoners/ ondernemers informeren, schetsontwerpen delen en uitnodigen voor inloopbijeenkomsten.
  2. 19 maart 2025: Inloopmiddag/avond o Doel: Algemene informatie delen, input en reacties verzamelen.
  3. Aanscherpen schetsontwerp
    • Op basis van de ontvangen input en reactie schetsontwerp waar nodig aanscherpen.
  4. Opstellen collegevoorstel en raadsvoorstel
    • Afhankelijk van het besluit en de gekozen variant, bepalen we de verdere koers.
  5. Tijdslijn naar de Raad
    • Beoogde termijn: september 2025
  6. Positief Raadsbesluit
    • Oprichten van een bouwteam zodra de aannemer bekend is.
    • Starten met het gebruik van een bouwapp.
  7. Uitvoering
    • Ambitie uitvoering: 2027

Verzenddatum: 16 januari 2025

Beste bewoner(s),

In november 2024 ontving u een brief met de uitnodiging voor de werkgroep voor de herinrichting van de Molenstraat en omgeving. Hier vroegen wij u om mee te denken over het nieuwe ontwerp. Op 12 december zijn wij met ongeveer 15 bewoners samengekomen om de wensen en knelpunten te bespreken. In deze brief geven wij hier een terugkoppeling over en een doorkijkje naar de rest van het proces.

Uitgangspunten vanuit de gemeente Moerdijk

Het doel van de bijeenkomst was om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over wat er anders en/of beter kan in het projectgebied. Vanuit de gemeente Moerdijk zijn er enkele uitgangspunten die hieraan gesteld worden. Deze zijn hieronder toegelicht:

  • Aansluiting woon- en winkelgebied: De vraag die centraal staat is hoe en waar het centrumgebied overgaat naar het woongebied.
  • Parkeerproblemen: Bezoekers voor het centrum weten niet waar ze kunnen parkeren. Een voorbeeld is dat men de parkeerplaats kasteeltuin niet weet te vinden. Een wens is dan ook om deze parkeerplekken duidelijker aan te kondigen.
  • Toegankelijkheid en uitstraling: De toegang richting het centrum (Doelstraat) verdient een uitnodigende uitstraling. Hierbij wordt er gevraagd om aandacht voor groen, bankjes en fietsparkeerplaatsen.
  • Hoogteverschillen. De hoogteverschillen in het centrum vormen een uitdaging voor de bereikbaarheid en overzichtelijkheid.

Belangrijke wensen en knelpunten

Tijdens de avond is er gesproken over de wensen en knelpunten in het projectgebied. Hieronder geven wij een overzicht van wat er vanuit de bewoners en ondernemers naar voren is gebracht:

  • Parkeren: De parkeerplekken in de Doelstraat worden veel gebruikt. Deze wil men graag behouden. Een verbeterde verwijzing naar de parkeerterreinen is nodig.
  • Fietsparkeren: Bij de Action en in de Molenstraat staan fietsen vaak onhandig geparkeerd. Hierdoor is de stoep slecht bereikbaar. Het voorstel is om fietsparkeerplekken in te richten.
  • Molenstraat als wandelgebied: De Molenstraat werd aangemerkt als wandelgebied.
    Dan moeten er wel goede alternatieven voor laden/lossen zijn en de bereikbaarheid van het parkeerdek van de VVE boven de Albert Heijn. Een voorstel was om met tijdstippen voor laden en lossen te werken.
  • Onveilig gebied: De hoek achter de Action wordt aangewezen als gevaarlijk en onveilig gebied. Door slechte verlichting en de inrichting vindt hier criminaliteit plaats. Ook het vrachtverkeer dat achteruitrijdt wordt gezien als onveilig en geeft overlast.
  • Speelvoorzieningen: De speeltuin bij Surplus kan worden verbonden met de Doelstraat, Molenstraat en de rest van de omgeving.
  • Snelheid in de Doelstraat: Bewoners willen graag metingen om de snelheid te monitoren en oplossingen te bedenken voor het verkeer dat snel rijdt in de Doelstraat.
  • Kruispunt Surplus/parkeerplaats: Het kruispunt in onoverzichtelijk. Men stelt voor om dit te verhogen om de snelheid te verminderen.
  • Uitrit parkeergarage Molenstraat 1t/m 24: Hier is slecht zicht door groen. Daardoor is het gevaarlijk voor fietsers en auto’s.
  • Verbetering oversteek plaatsen: De oversteekplaatsen in het projectgebied kunnen duidelijker. Als voorbeeld werd de oversteekplaats bij Surplus en Albert Heijn genoemd.
  • Mobiel groen: De wens van bewoners was om mobiele boom- en plantvakken te maken op de markt. Deze kunnen worden verschoven wanneer nodig, maar zorgen voor een gezellige uitstraling. Ook wordt er gevraagd om divers groen.
  • Kunst als uitgangspunt: Door de bewoners werd er geopperd om de Van de Putgang te voorzien van kunst. Zo krijgt deze doorgang een eigen karakter en maakt het het aantrekkelijker om door de gang te lopen.

Wat gaan wij doen?

De input die wij van bewoners en ondernemers hebben gehad, nemen wij mee in de verkenning van het ontwerp. Hiermee maken wij verschillende schetsontwerpen. Deze schetsontwerpen zullen wij in het voorjaar bespreken met de ontwerpgroep. Daarna kan het voorkeursontwerp (of een combinatie van ontwerpen) verder worden uitgewerkt. Wanneer het voorlopige ontwerp klaar is, presenteren wij dit aan het gehele projectgebied. U ontvangt vanzelf een uitnodiging hiervoor.

Vragen?

Heeft u vragen of opmerkingen over deze brief? Dan kunt u terecht bij onze omgevingsmanager, Lisa Peek. U kunt haar bereiken op de volgende manieren:

  • Mail: secretariaatopenbareruimte@moerdijk.nl
  • Telefoon: 085 – 822 04 19

Met vriendelijke groet,

Wim Kapitein

Senior projectleider Openbare Ruimte

Datum: 12-12-2024
Locatie: Van der Hooft, Markt 8, Zevenbergen

Agenda en Notulen

Introductie van het Project

Wim Kapitein gaf een toelichting op het project, dat wordt uitgevoerd door Kuiper Compagnons. Het
doel is om een werkgroep te vormen en inzicht te krijgen in de aandachtspunten en wensen van
bewoners en ondernemers in de Molenstraat-Doelstraat. Tijdens deze bijeenkomsten worden ideeën
en haalbare plannen besproken.

Kuiper Compagnons zal op basis hiervan een schetsontwerp opstellen. Na afronding van dit ontwerp
zal in april bij de raad om financiering voor het project worden gevraagd. Het projectteam benadrukt
het belang van het inventariseren van zaken die bewoners níet willen in de straat, zoals onveiligheid
of slechte verlichting. Het gesprek richt zich op algemene indrukken en gevoelens over de situatie,
zonder meteen in te gaan op specifieke details van de plannen. Zo wordt duidelijk waar het
projectteam aan moet werken om de straat te verbeteren.

Voorstellingsronde

Alle aanwezigen stelden zich kort voor. Het ging voornamelijk om bewoners van de
Doelstraat, Molenstraat en omliggende straten, ondernemers uit de buurt, en
vertegenwoordiger van de ondernemersvereniging.

Doel van de bijeenkomst

Het doel van de bijeenkomst is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over wat anders of
beter kan in het gebied.

Korte toelichting proces en opgave (KC)

Marjan van Cappelle lichtte het proces toe;

Het project verloopt in drie stappen, waarbij het college en de gemeenteraad aan het einde een
besluit nemen. De focus van de bijeenkomst lag op het inventariseren van ideeën en
aandachtspunten. In de volgende fase wordt een schetsontwerp uitgewerkt. Wanneer het
schetsontwerp gereed is, wordt dit gedeeld met alle deelnemers van de ontwerpgroep en de
bewoners van de omgeving Doelstraat-Molenstraat.

Belangrijke thema’s en uitgangspunten:
  • Aansluiting woon- en winkelgebied: Hoe maken we onderscheid tussen het woongebied en het centrumgebied, en hoe sluiten we deze gebieden visueel en functioneel mooi op elkaar aan?
  • Parkeerproblematiek: Veel mensen weten niet waar ze kunnen parkeren, bijvoorbeeld in de Kasteeltuin. Dit vraagt om duidelijkere richtlijnen en communicatie.
  • Verschillende karakteristieken: De Doelstraat heeft een ander karakter dan de Molenstraat. Het centrumgebied, zoals de nieuwe haven en de markt, moet beter verbonden worden met omliggende deelgebieden.
  • Toegankelijkheid en uitstraling: Ingangspunten zoals de rotonde en overgangen tussen de haven, de Molenstraat en het woongebied verdienen een uitnodigende uitstraling met aandacht voor groen, bankjes, en fietsparkeerplaatsen.
  • Verbindingen en doorsteken: Stegen en doorgangen tussen de haven en de Molenstraat zijn vaak smal, druk, en weinig uitnodigend. Hier kan worden gekeken naar alternatieven, bijvoorbeeld minder verkeer of aanpassingen voor meer groen en ruimte.
Observaties en aandachtspunten tijdens de gebiedsverkenning:
  • Het is onduidelijk waar het centrum begint en eindigt. De kerk op de markt is prominent aanwezig, echter de toegang richting het centrum mist uitstraling en oogt niet uitnodigend.
  • De Molenstraat kent een mix van vernieuwde en oudere delen, wat een onsamenhangend beeld geeft.
  • Hoogteverschillen in het centrum vormen een uitdaging voor bereikbaarheid en overzichtelijkheid.
  • De route door het gebied moet beter samenhang creëren tussen de verschillende deelgebieden.

Het projectteam benadrukte dat de samenwerking met bewoners en ondernemers cruciaal is om haalbare en effectieve oplossingen te vinden. De presentatie wordt gedeeld met alle deelnemers.

Ophalen van informatie (verdeeld in twee groepen)

Tijdens de sessies werd uitgebreid gesproken over verschillende knelpunten en mogelijke verbeteringen.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste punten die naar voren kwamen:

Belangrijkste knelpunten en aandachtspunten:
  • Action (laden en lossen):
    • Vrachtwagens rijden achteruit de straat in om te laden en lossen, wat gevaarlijke situaties veroorzaakt.
    • Overlast door vrachtverkeer in de smalle straat.
  • Verkeersproblemen:
    • Bushalte bij de rotonde: Blokkades door opstoppingen bij de rotonde.
    • Snelheid in de Doelstraat: Nieuwe metingen nodig om snelheid te monitoren en oplossingen te bedenken. (Navragen bij Sarah wanneer de laatste verkeerstellingen zijn geweest, en of deze ingepland kunnen worden als de gegevens te oud zijn)?
    • Kruispunt Surplus/parkeerplaats: Overwegen om het kruispunt te verhogen om snelheid te verminderen.
    • Uitrit parkeergarage Molenstraat 1 t/m 24: Slecht zicht door groen, gevaarlijk voor fietsers en auto’s.
    • Molenstraat (Albert Heijn): Hardrijdend verkeer. Suggestie om de straat volledig af te sluiten en als wandelgebied in te richten, met praktische oplossingen voor laden en lossen.
    • Verkeersgedrag: Onveilig gebruik van eenrichtingsverkeer bij de Action (achterzijde).
  • Parkeren en fietsen:
    • Parkeren in de Doelstraat: Zij parkeervakken wordt veel gebruikt.
    • Fiets parkeren bij de Action/Molenstraat: Veel fietsen staan geparkeerd, soms onveilig. Suggestie om een fietsparkeergelegenheid aan de overkant te maken.
    • Wandelruimte: Nauwelijks ruimte om te wandelen door geparkeerde auto’s; mogelijk parkeerplaatsen opofferen om trottoirs vrij te maken.
  • Criminaliteit:
    • Hoek achter de Action wordt door de slechte verlichting en inrichting als onveilig gebied genoemd.
  • Bladval:
    • Bladval in de Molenstraat zorgt voor gladheid en gevaarlijke situaties.
  • Speelvoorzieningen:
    • Beweeg/speeltuin bij Surplus uitbreiden voor een betere speelplek in het centrum. Molenstraat en Doelstraat.
Positieve punten:

De nabijheid van dagelijkse voorzieningen zoals winkels, een bushalte, het station en het
gemeentehuis wordt als zeer prettig ervaren.

Mogelijke oplossingen en suggesties:
  • Tijdstippen voor laden en lossen in het winkelgebied.
  • De Molenstraat als wandel/verblijfsgebied inrichten, met goede alternatieven voor verkeer en laden/lossen.
  • Verbeteringen aan oversteekplaatsen, zoals bij Surplus richting de Albert Heijn.
  • Meer diverse groen in het centrum.
  • Mobiele boom- en plantenbakken op de markt.
  • Kunst als thema voor van de Putgang.
  • Een integrale visie ontwikkelen voor verkeer, parkeren en wandelroutes in het gebied.

De input van bewoners en ondernemers wordt meegenomen in de verdere uitwerking van het
schetsontwerp.

Verzenddatum 15 november 2024

Beste bewoner(s),

De gemeente Moerdijk wil de Molenstraat en omgeving opnieuw inrichten. Wij gaan op zoek naar de juiste afbakening van het centrumgebied. Hiervoor willen wij graag dat u meedenkt! U weet ten slotte het beste wat er bij u in de buurt speelt.

Denkt u mee? De gemeente Moerdijk vindt het belangrijk om samen te werken aan een nieuw ontwerp voor het gebied zoals hieronder weergegeven op de kaart. Hiervoor willen wij een werkgroep op te richten van maximaal 15 personen. De werkgroep bestaat uit bewoners, ondernemers, bezoekers van het centrum en andere belanghebbenden. Deze personen vertegenwoordigen het projectgebied. Wij willen graag uw mening horen om dit een plek te kunnen geven in het schetsontwerp. De werkgroep denkt mee over de plannen en leveren proactief input. Zo nemen wij u mee in waarom keuzes zijn gemaakt en leggen wij u uit wat er met uw input gedaan wordt.

Verantwoordelijkheid van de werkgroep Wij werken met vertegenwoordigers, omdat het niet mogelijk is om met iedereen rond de tafel te zitten. Hieronder ziet u enkele punten die wij verwachten wanneer u zich opgeeft voor de ontwerpgroep:

  • Actief betrokken. Wij vragen om een positieve en actieve deelname aan de werkgroep. Hierbij denkt u mee over de uitdagingen en mogelijke oplossingen. U bent het aanspreekpunt voor uw buurtbewoners. Zij kunnen bij u terecht om informatie op te halen of in te brengen voor de werkgroep.
  • Open communicatie. Een open en respectvolle houding vinden wij belangrijk. Hierbij vragen wij u om ideeën te presenteren die rekening houden met de verschillende belangen bij u in de buurt. U denkt hierbij dus niet alleen aan wat er bij u speelt, maar spreekt namens u én uw buren.
  • Beschikbaarheid. De deelnemers moeten beschikbaar zijn voor een aantal geplande bijeenkomsten en mogelijke vervolgsessies. Wij starten met een eerste kennismaking en het ophalen van input voor de herinrichting. Daarna zullen er ontwerpavonden volgen. Tussen deze avonden zitten enkele weken, zodat u voldoende tijd heeft om de thema’s die wij doornemen te bespreken met uw buren.

Let op! Wij maken een selectie van de bewoners die zich hiervoor aanmelden. Wij willen namelijk een representatief beeld voor de buurt. U krijgt per email een reactie op uw aanmelding. Vindt u het interessant

om hieraan deel te nemen? U kunt zich tot maandag 25 november opgeven bij onze omgevingsmanager Lisa Peek. Haar contactgegevens staan onderaan de brief.

De eerste ontwerpavond zal op donderdag 12 december plaatsvinden. De ontwerpgroep ontvangt later meer bericht over de locatie en tijd.

Vragen?

Heeft u vragen of opmerkingen over deze brief? Dan kunt u terecht bij onze omgevingsmanager, Lisa Peek. U kunt haar bereiken op de volgende manieren:

  • Mail: secretariaatopenbareruimte@moerdijk.nl
  • Telefoon: 085 – 822 04 19

Met vriendelijke groet,

Wim Kapitein

Senior projectleider Openbare Ruimte

Documenten

Toegankelijkheid

We doen ons uiterste best om de geplaatste bestanden op de website voor iedereen zo bruikbaar en leesbaar mogelijk te maken. Loopt u toch nog tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid van het bestand? Mail dan naar web@moerdijk.nl of bel naar 14 0168. Samen met onze medewerkers zoeken wij dan naar een passende oplossing, zodat u toegang heeft tot de informatie.


Deel via: