Ga naar de inhoud

Moerdijk.nl is vernieuwd

Welkom op onze vernieuwde website! Wij hebben hard gewerkt om onze site zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Mocht u toch een foutje zien of iets niet kunnen vinden, laat het ons dan weten via het formulier Tips of opmerkingen. Samen maken we moerdijk.nl nog beter.

Veelgestelde vragen Helwijk

Korte inleiding van maximaal 4-6 regels. Altijd actieve tekst (geen kunnen, zullen, zouden. Maar korte zinnen in B1.

Waarom aardgasvrij?

In 2050 mogen huizen in Nederland niet meer worden verwarmd met aardgas. Om dat voor elkaar te krijgen moeten we nu al beginnen. Daarom gaan gemeenten en verhuurders de komende jaren in heel Nederland kijken hoe dorpen (of bij grote woonplaatsen: per wijk) op een andere manier kunnen worden verwarmd.

Nee, alle dorpen en steden in de gemeente gaan op zoek naar een aardgasvrije oplossing. In Langeweg, Zevenbergschen Hoek en Moerdijk-dorp zijn mensen al begonnen met dit traject. Helwijk is als 4e dorp gekozen omdat er veel huurhuizen zijn, die door Woonkwartier in één grote operatie aardgasvrij gemaakt kunnen worden. Ook hebben veel woningen in Helwijk ongeveer hetzelfde bouwjaar, wat betekent dat ze bijvoorbeeld dezelfde verbeteringen nodig hebben qua isolatie. Dat biedt kansen voor een gezamenlijke aanpak.

Het aardgasvrij maken van een heel dorp is een zeer ingewikkelde opgave en vereist goede voorbereidingen. De duur van dit traject is afhankelijk van de keuze van het nieuwe warmtesysteem. Gemiddeld genomen duren collectieve of gezamenlijke oplossingen langer, zo’n 8-12 jaar. Als Helwijk een individuele oplossing kiest, waarbij iedereen zijn/haar eigen systeem heeft, dan hangt de snelheid af van het individuele huishouden en Woonkwartier.

Bewoners ervaren soms dat dingen niet transparant verlopen. Het aardgasvrij maken van uw woning is nogal ingrijpend, en daarom vinden wij transparantie erg belangrijk. Dat betekent dat we iedereen de kans geven om te zien welke stappen er nodig zijn. Een van de eerste stappen is het in beeld brengen van alle mogelijke warmtesystemen.

Keuzevrijheid en betrokkenheid van inwoners

Begin 2025 starten we met een vragenlijst voor alle inwoners van Helwijk. De antwoorden op de vragenlijst bepalen welke voorwaarden worden gesteld aan het nieuwe warmtesysteem. Daarmee hebben bewoners direct invloed op de keuze van 4 warmtesystemen. Vervolgens gaat een gespecialiseerd ingenieursbureau deze vier warmtesystemen verder uitwerken. Dit geeft ons meer inzicht in wat het betekent voor de bewoners, Woonkwartier en de gemeente, zodat er een keuze kan worden gemaakt waar iedereen grotendeels tevreden mee is.

Nee. Alle inwoners van Helwijk krijgen een vragenlijst over wat zij belangrijk vinden. De antwoorden helpen bij het maken van een keuze. Inwoners die naar bijeenkomsten komen, denken mee over hoe het proces wordt ingericht.

Nee. Bewoners, gemeente en Woonkwartier gaan samen op zoek naar de beste oplossing voor heel Helwijk. Waar die oplossing aan moet voldoen, bepalen Helwijkers zelf. Als de oplossing is gekozen, voert Woonkwartier hem door bij de huurhuizen. Mensen met een koophuis kunnen zelf kiezen of ze meedoen. Uiteindelijk gaat in 2050 de gaskraan dicht, dus wie niet meedoet aan de gezamenlijke oplossing heeft tot die tijd de kans om zelf een eigen oplossing te regelen.

Het traject start gezamenlijk, maar woningeigenaren en huurders kunnen in latere fasen een andere benadering krijgen. Zo kunnen er specifieke bijeenkomsten of informatie worden gegeven die alleen voor woningeigenaren of huurders relevant zijn. We zorgen ervoor dat iedereen goed geïnformeerd blijft.

Bewoners van huurwoningen worden door Woonkwartier betrokken bij de keuze voor het nieuwe warmtesysteem. Woonkwartier is verantwoordelijk voor de verduurzaming van de huurwoningen, maar wil dit doen in overleg met de huurders. Uiteindelijk zal minimaal 70% van de huurders akkoord moeten gaan voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Woningeigenaren houden altijd een vrije keuze.

Wat betekent dit voor mij?

In het algemeen wil Helwijk geen proefkonijn zijn. Dus geen experimenten met technieken die zich nog niet bewezen hebben. Verder is er behoefte aan concrete resultaten en duidelijkheid over de voortgang van het project. Kijkend naar nieuwe warmte-oplossingen maken mensen zich zorgen over het grondwaterpeil, overlast door bijvoorbeeld het geluid van warmtepompen en het straatbeeld. Ook over de betrouwbaarheid zijn zorgen: de nieuwe warmte-oplossing moet net zo betrouwbaar zijn als aardgas. Tot slot moet een nieuwe warmte-oplossing betaalbaar zijn en blijven.

De kosten komen voor rekening van de eigenaren van de woningen. Wie een koophuis heeft moet dus zelf investeren. Er zijn subsidies en leningen met een gunstige rente voor allerlei maatregelen.
Bij de huurhuizen is Woonkwartier de eigenaar. Sommige aanpassingen kunnen ertoe leiden dat de huur hoger wordt voor een huurder. Maar daar kan tegenover staan dat de maandelijkse energiekosten juist omlaag gaan. Zodra in beeld is welke aardgasvrij-oplossingen voor Helwijk mogelijk zijn, kan in de berekeningen worden meegenomen wat dit betekent voor huurders.

Het is moeilijk te voorspellen wat de toekomstige kosten zijn, zowel met als zonder aardgas. Als bewoners de meest betrouwbare oplossing belangrijk vinden, dan gaan we daar naar op zoek. Ook dit bepalen we op basis van de vragenlijst. Als de kosten anders zijn dan we eerder dachten, zullen we dat duidelijk communiceren.

Op basis van de resultaten van de vragenlijst gaan we vier warmtesystemen verder uitwerken. Na het uitwerken kunnen we meer informatie geven over kosten, opbrengsten en welke werkzaamheden nodig zijn om over te stappen. Mede op basis hiervan kunnen we een definitieve keuze maken.
Alle inwoners van Helwijk krijgen een vragenlijst over wat zij belangrijk vinden. De antwoorden helpen bij het maken van een keuze. Inwoners die naar bijeenkomsten komen, denken mee over hoe het proces wordt ingericht.

Technische oplossingen en verduurzaming

Tijdens de bijeenkomst in september worden verschillende warmte-oplossingen besproken. We kijken welke technieken wel en niet geschikt zijn. In het najaar bepalen bewoners, Woonkwartier en de gemeente samen de eisen voor de geschikte oplossingen. Tegen het einde van het jaar weten we welke vier oplossingen het beste bij Helwijk passen. Op 27 januari 2025 worden de resultaten gepresenteerd.

Bewoners van Helwijk zijn geïnteresseerd in batterijen om de energie van zonnepanelen op te slaan, een gemeenschappelijke windmolen of zonneweide, waterstof via de gasleidingen, groen gas, kernenergie, geothermie, warmte opslaan en warmtepompen.

Zonnepanelen kunnen nog steeds nuttig zijn, ook als er een warmtenet komt. De opgewekte elektriciteit kan worden gebruikt voor toepassingen in huis of worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.

Woonkwartier bereidt alle woningen voor op de overstap naar aardgasvrij. Dat gebeurt stap voor stap. Enkele jaren geleden is gestart met het verbeteren van het Energielabel, met als doel in 2026 alle woningen minimaal op label C te hebben. Daarna volgt verdere isolatie om
aardgasvrij te worden. In 2030 wil Woonkwartier 30% van haar woningen gereed hebben, in 2040 80%, en in 2050 moeten alle woningen klaar zijn. Dit is technisch haalbaar, ook voor woningen zonder kruipruimte.

Indien u last heeft van wateroverlast kunt u contact opnemen met het Klantadviescentrum van Woonkwartier, via 0168 350 000. De wijkregisseur technisch beheer zal dan bij u langskomen om te beoordelen wat er nodig is. Het kan zijn dat deze werkzaamheden uitgevoerd moeten worden door een externe aannemer van Woonkwartier.

Proces, planning en besluitvorming

De planning staat vermeld op de website, daarin is ook aangegeven wanneer bijeenkomsten worden gehouden. Voor iedere bijeenkomst sturen we bovendien bewoners een brief met de uitnodiging plus de daaropvolgende bijeenkomst.

Nee, de gemeente heeft nog geen keuze gemaakt. We onderzoeken samen met de bewoners van Helwijk welke oplossing het beste aansluit bij wat inwoners belangrijk vinden.

In 2025 willen we een definitieve keuze maken.

Communicatie en lokale intiatieven

Via de pagina Helwijk aardgasvrij. In de komende maanden wordt deze pagina gevuld met informatie. Nieuws wordt gedeeld via de Moerdijkse Bode en De Ster en op termijn komt er een e-mailnieuwsbrief. Voor bewonersavonden ontvangt u altijd een uitnodiging per brief.

De Energiebox is een initiatief van de gemeente Moerdijk om inwoners te helpen hun energierekening te verlagen. Als inwoner van Helwijk kunt u gratis energiebesparende producten ter waarde van ongeveer €150,00 laten installeren, zoals tochtstrips, radiatorfolie en LED lampen. Een medewerker van Energiebox komt bij u langs en installeert de producten direct in uw woning. Dit kan u tot wel €300,00 per jaar besparen. U kunt een afspraak maken door naar www.energiebox.org/moerdijk te gaan of te bellen naar (0168) 74 50 83. Het bezoek en de installatie zijn geheel kosteloos.

Een energiecoöperatie kan helpen om kosten laag te houden en meer zeggenschap te krijgen over de lokale warmtevoorziening. In de stappen die we gaan nemen kan worden uitgezocht of een energiecoöperatie oprichten interessant is voor het dorp.