Gehandicaptenparkeerplaats
U heeft een beperking en kunt uw auto moeilijk bij uw woning parkeren. Als u een gehandicaptenparkeerkaart voor een bestuurder of bestuurder + passagier (minimaal 6 maanden geldig) heeft, dan kunt u ook een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen.
Aanvragen
Voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats stuurt u een brief. Hierbij verstrekt u de volgende gegevens:
- Persoonsgegevens: naam, adres, woonplaats, telefoonnummer;
- Kopie Europese gehandicaptenparkeerkaart;
- Kopie kentekenbewijs;
- Tekening, foto of beschrijving van de gewenste locatie.
Postadres: Postbus 4
4760 AA Zevenbergen
Hoelang duurt het?
Op het moment dat uw aanvraag binnen is bij de gemeente duurt het maximaal 6 weken om deze te behandelen. Na toekenning door de gemeente wordt er vervolgens een verkeersbesluit opgesteld. Zoals wettelijk is vastgelegd ligt deze daarna 6 weken ter inzage. Als er uiteindelijk geen bezwaren zijn ingediend, wordt uw invalidenparkeerplaats zo snel mogelijk gerealiseerd.
Voorwaarden
- U moet beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart bestuurder of bestuurder + passagier. Deze parkeerkaart moet daarnaast minimaal 6 maanden geldig zijn
- U heeft geen parkeergelegenheid op eigen terrein
- De parkeerdruk in de omgeving van de woning is dusdanig dat regelmatig parkeren in de directe omgeving van uw woning vaak niet mogelijk is. De gemeente beoordeelt of hier in uw situatie sprake van is
- Door de aanleg van de parkeerplaats mag de verkeersveiligheid en het doelmatig gebruik van de weg niet in het gedrang komen.
Binnen het gebied van betaald parkeren is de parkeerbelasting, ofwel de parkeervergunning bewoners, niet van toepassing op gehandicapten.
Ja, dat kan, als u aan twee voorwaarden voldoet. De eerste: u heeft een gehandicaptenparkeerkaart van het type ‘bestuurder’ of ‘bestuurder+passagier’ en deze kaart is langer dan 6 maanden geldig. De tweede: u beschikt niet over een parkeerplaats op eigen terrein.
Meer informatie over de aanvraag, de benodigdheden en het proces vindt u op de pagina gehandicaptenparkeerplaats.
Uw aanvraag wordt op een aantal andere zaken getoetst en u wordt geïnformeerd over de voortgang. Zorg daarom bij uw aanvraag dat u zoveel mogelijk contactgegevens opgeeft zodat wij u makkelijk kunnen bereiken.
Elke verandering die van toepassing is op uw parkeerplaats moet worden doorgegeven aan de gemeente Moerdijk. Als u binnen de gemeente Moerdijk blijft wonen kunnen wij uw parkeerplaats verplaatsen.
Verhuist u naar een andere gemeente, dan wordt uw parkeerplaats verwijderd en moet u bij uw nieuwe gemeente een nieuwe parkeerplaats aanvragen.
Let op: U moet zelf een aanvraag doen voor een mindervalidenparkeerplaats op het nieuwe adres. Hiervoor dient ook een verkeersbesluit genomen te worden. Gemiddeld duurt het minimaal 8 weken voordat zo’n besluit is genomen.
Elke verandering die van toepassing is op uw parkeerplaats moet worden doorgegeven aan de gemeente Moerdijk.
Wij kunnen kosteloos het onderbordje van uw parkeerplaats vervangen.
Als een mindervalidenparkeerplaats niet meer gebruikt wordt, omdat de aanvrager bijvoorbeeld niet meer in staat is auto te rijden of geen auto meer heeft, moet dit worden doorgegeven aan de gemeente. Als de aanvrager zelf geen opzegging van de parkeerplaats kan indienen, moet dit door familie/zorgverleners gedaan worden.