Ga naar de inhoud

Moerdijk.nl is vernieuwd

Welkom op onze vernieuwde website! Wij hebben hard gewerkt om onze site zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Mocht u toch een foutje zien of iets niet kunnen vinden, laat het ons dan weten via het formulier Tips of opmerkingen. Samen maken we moerdijk.nl nog beter.

Ik heb een vraag over ondersteuning/zorg

Antwoorden op veelgestelde vragen over zorg en ondersteuning.

U betaalt een eigen bijdrage als u 18 jaar of ouder bent en één of meerdere van onderstaande hulpmiddelen of voorzieningen van de gemeente ontvangt in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

  • Hulpmiddelen (behalve rolstoelen)
  • Woningaanpassingen (ook voor jeugdigen onder de 18 jaar)
  • Vervoersvoorziening (zoals een scootmobiel)
  • Huishoudelijke ondersteuning
  • Begeleiding

Het maakt niet uit of u de zorg in natura ontvangt of in de vorm van een persoonsgebonden budget (pgb); in beide gevallen betaalt u een eigen bijdrage. U mag de eigen bijdrage niet betalen vanuit een pgb.

De gemeente werkt samen met Medipoint. Mocht u een probleem met uw hulpmiddel hebben neemt u dan contact op met Medipoint.

U bent zelf verantwoordelijk voor het indienen van een verlenging van uw huidige indicatie huishoudelijke ondersteuning wanneer deze verloopt. Bent u van mening dat u na het eindigen van de toekenningperiode nog steeds in aanmerking komt voor huishoudelijke ondersteuning? Dan vragen wij u acht weken voor het eindigen van de indicatie een nieuwe melding in te dienen. Wij wijzen u erop dat wij niet met terugwerkende kracht verlengen. De datum waarop u de aanvraag voor verlenging doet is dus van belang. Wanneer u voor het eindigen van uw toekenningperiode  een verzoek om verlenging doet, wordt deze (bij een positief besluit) aansluitend aan het einde van de deze periode verlengd. Wanneer u een verzoek tot verlenging doet na het eindigen van de toekenningperiode, gaan wij uit van de aanvraagdatum. Dit laatste kan tot gevolg hebben dat u een week tot enkele weken geen hulp bij het huishouden ontvangt.

Uw Wmo-hulpmiddel is voor gebruik in de regio Moerdijk. Het is niet de bedoeling dat u uw Wmo hulpmiddel meeneemt op vakantie. Uw Wmo-hulpmiddel is dan niet verzekerd.

U bestelt een rit via telefoonnummer 0800-0761000. Meer informatie vindt u op de website van Deeltaxi West-Brabant.

  • Als u een rit vanuit de Wmo maakt mag u een reisgenoot (= sociale begeleider) meenemen, die een gereduceerde klantbijdrage betaalt.
  • Als u de indicatie ‘verplichte begeleider’ heeft, moet u zich bij iedere Wmo-deeltaxirit laten vergezellen door een begeleider die de voor u benodigde ondersteuning kan bieden. De verplichte begeleider hoeft geen klantbijdrage te betalen.

Meer informatie vindt u op de website van deeltaxi-westbrabant.

U kunt een Valys-pas aanvragen indien u in het bezit bent van:

  • een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op een vervoersvoorziening via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);
  • een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op een Wmo-rolstoel of scootmobiel;
  • een gehandicaptenparkeerkaart van uw gemeente;
  • een ov-begeleiderskaart.
  • Een verklaring van, of namens, uw gemeente dat, ondanks dat u niet beschikt over bovenstaande documenten, er wel een noodzaak voor bovenregionaal

De Valys-pas is geen gemeentelijke voorziening en dient u aan te vragen bij Valys. telefoonnummer: 0900-9630 (€ 0,05 per minuut) of via de website van de Valys.