Elektrisch rijden en laadpalen
De komende jaren wordt het netwerk van openbare laadpalen uitgebreid door Vattenfall Incharge. Bij openbare laadpalen van onze samenwerkingspartner Vattenfall InCharge laad je altijd 100% uit wind opgewekte stroom van Nederlandse windmolens.
Het kan gebeuren dat er nog geen laadpaal dicht bij je in de buurt is. Via de website van Vattenfall kun je een voorstel voor een nieuwe locatie indienen. Elk half jaar kijkt de gemeente samen met Vattenfall naar de best presterende laadpalen en voorstellen van inwoners. Deze analyse bepaalt waar het half jaar daarop nieuwe laadpalen geplaatst gaan worden. Die laadpaal kost je niets, je betaalt alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Het is niet meer mogelijk om een aanvraag te doen. U kunt alleen nog een voorstel indienen via de website van Vattenfall.
Kaart met toekomstige laadpalen: wat vindt u?
Door het groeiende aantal elektrische auto’s zijn er in de toekomst meer laadpalen nodig. We denken nu al vooruit voor locaties die geschikt zijn. Wat vindt u van de locaties die we hebben uitgekozen en waarom vindt u dat? Laat het ons weten via onderstaande knop:
Een laadpas aanvragen
Om de laadpalen te gebruiken heb je een laadpas nodig. Bij openbare laadpalen van Vattenfall laad je het meest voordelig op met de laadpas van Vattenfall InCharge. Je betaalt dan alleen het kWh-tarief en geen aanvullende kosten. Deze laadpas is gratis en werkt op alle openbare laadpalen in Nederland.
Laadpunten in de buurt
Er zijn allerlei apps waarmee je een laadpaal in de buurt vindt. Onze samenwerkingspartner Vattenfall InCharge biedt de gratis InCharge app aan voor de mobiele telefoon. Daarin vind je alle openbare laadpalen. Ook zie je of een laadpaal vrij is en rij je er direct naartoe met de ingebouwde navigatiefunctie. Je kunt via deze app ook je laadsessie starten en makkelijk betalen.
De locaties van oplaadpunten in de gemeente Moerdijk vindt u op de website ‘Oplaadpalen’.
Voorwaarden
Er wordt goed nagedacht over de plek
De plaats van een laadpaal wordt met veel aandacht bepaald. Bomen moeten goed kunnen blijven groeien, de laadpaal moet makkelijk te vinden zijn en er moet natuurlijk een stroomkabel in de buurt liggen. Ook proberen we te zorgen dat een laadpaal niet recht voor een deur of raam komt te staan.
Ook in drukke wijken komen laadpalen
In bijna alle wijken in de gemeente is het erg druk met parkeren. Daarom proberen we de laadpalen te spreiden. Hierdoor kunnen we met zo min mogelijk laadpalen zoveel mogelijk mensen te kunnen laten laden. Het kan dus voorkomen dat een laadpaal niet voor directe buren bedoeld is maar voor meerdere mensen uit een wijk. Omdat ook in drukke wijken geladen moet worden zullen ook daar laadpalen geplaatst worden.
De gemeente plaatst borden bij laadpalen
De gemeente zorgt voor verkeersborden bij laadpalen. Hiervoor is een verkeersbesluit genomen. Bij een laadpaal wordt 1 vak gereserveerd met een bord. Wanneer een bord geplaatst is mag alleen in het vak geparkeerd worden om de auto op te laden. Is de accu vol? Dan moet de auto verplaatst worden naar een normaal parkeervak. Staat er geen bord bij een laadpaal? Dan mag iedereen er parkeren, dus ook met een brandstofauto. Wanneer het verbruik van een laadpaal erg hoog is kan ook het tweede vak gereserveerd worden. In het verkeersbesluit zijn meteen twee vakken gereserveerd.
Laadpalen in de vesting Willemstad
Op dit moment staan er enkele laadpalen in de vesting Willemstad. Deze zijn niet voldoende om alle auto’s op te kunnen laden. Er moeten daarom extra laadpalen komen. Hier is erg weinig ruimte voor. Ook past het niet in het historische straatbeeld. Daarom wordt buiten de vesting een laadplein gemaakt. Bewoners maar ook bezoekers kunnen hier gebruik van maken.
Kabelgoten en andere hulpmiddelen zijn niet toegestaan
Soms willen mensen hun auto opladen met eigen stroom maar hebben zij geen plaats op eigen terrein. We krijgen regelmatig vragen over het gebruiken van kabelgoten of andere hulpmiddelen. Het gebruik van dit soort hulpmiddelen is niet toegestaan. We weten dat in verschillende gemeenten proeven worden gedaan. We volgen deze met veel interesse. Tot de resultaten hiervan duidelijk zijn kunnen bewoners een aanvraag indienen voor een openbare laadpaal.
U kunt meedenken over nieuwe regels
Het maken van afspreken en het opstellen van regels kost tijd. Tegelijk gaan de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en opladen razendsnel. We zijn daarom steeds bezig om de regels te verbeteren. De kans is groot dat ze de komende jaren zullen veranderen. Om te voorkomen dat de openbare ruimte er rommelig uit komt te zien doen we dat in stappen. Wanneer de regels veranderen zullen we dit bekend maken. Heeft u zelf ideeën? Deel ze met ons! Alle ideeën worden verzameld en er wordt rekening mee gehouden wanneer de regels veranderd worden. We kunnen helaas niet op ieder idee persoonlijk reageren.
Vragen?
Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden
U heeft 4 weken ( van 20 februari tot 19 maart 2025) de tijd om de vragenlijst in de te vullen. We hebben rekening gehouden met de voorjaarsvakantie en daarom besloten de vragenlijst langer open te zetten.
Toentertijd werd de visie opgesteld door Park&Charge. Zij hebben toen ook diverse laadpalen in de gemeente geplaatst. Nu werken we binnen een regionale concessie samen met Vattenfall en zijn zij, aanvullend op het vorige onderzoek, aan het oriënteren wat geschikte locaties binnen de gemeente Moerdijk zijn voor de openbare laadpalen voor elektrische auto’s.
Via onze gemeentelijke website laten we u eind maart weten wat we met uw reactie hebben gedaan. Voor vragen over de kaart of laadpalen, kunt u contact opnemen via info@moerdijk.nl.
Laadpalen zijn geen eigendom van de gemeente maar worden geplaatst en beheerd door een bedrijf. Dit kunnen bijvoorbeeld Allego of Vattenfall zijn. U kunt dit vergelijken met een merk benzinestation. Ieder bedrijf heeft zijn eigen systemen en tarieven. U kunt bij alle laadpalen van deze bedrijven laden.
Vanaf januari 2025 gebeurt dit door Vattenfall. Zij hebben een contract met de gemeente. In dit contract staan afspraken over de manier waarop een laadpaal geplaatst wordt en wanneer iemand in aanmerking komt voor een laadpaal.
Het bedrijf wat eigenaar is van de laadpalen verzorgt het onderhoud.
Neem dan contact op met de eigenaar. Het storingsnummer staat op de laadpaal en is 24 uur per dag bereikbaar. U kunt storingen of schade niet melden bij de gemeente.
Het is niet meer mogelijk om een aanvraag te doen. U kunt alleen nog een locatie voorstellen voor een nieuwe laadpaal via de afgeven via de website van Vattenfall.
Vattenfall gaat in de komende jaren zorgen voor een dekkend netwerk zodat iedere inwoner binnen 300 meter een laadpaal heeft. Als u van mening bent dat de capaciteit in uw buurt niet toereikend is, kunt u een signaal maken via de website van Vattenfall.
Bij openbare laadpalen mag iedereen opladen. Dus ook mensen die deze niet aangevraagd hebben. Het is niet mogelijk om een plaats te reserveren.
Een laadpaal wordt geplaatst na een aanvraag van een inwoner of op plaatsen waar veel behoefte is aan laadpalen. Bijvoorbeeld bij winkelcentra, sportparken of recreatieplaatsen.
Bij het bepalen van een plaats wordt rekening gehouden met verschillende zaken. Voorbeelden hiervan zijn:
- De plaats moet zo dicht mogelijk bij de elektriciteitskabels liggen.
- Er lopen liefst geen kabels onder rijbaan door.
- De plaats moet goed te vinden zijn. (liefst geen doodlopende straat).
- Er moet voldoende ruimte zijn voor de laadpaal.
- Er moet voldoende ruimte zijn voor het voorbijgaan van bijvoorbeeld een scootmobiel of kinderwagen.
- De plaats ligt liefst niet direct voor ramen en deuren van woningen.
- Bomen moeten kunnen blijven groeien.
Het is niet altijd mogelijk om de ideale locatie te vinden. In dat geval zal de meest geschikte locatie gekozen worden.
Vattenfall gaat aan de slag met een dekkend netwerk. In de toekomst zullen steeds meer mensen een elektrische auto hebben. Ook als de vraag er nu nog niet is, gaat deze er wel komen. Vattenfall en de gemeente Moerdijk willen de vraag daarom voor zijn, om te zorgen dat een elektrische auto altijd een plaats heeft om op te laden.
De plaatsing van een laadpaal in de openbare ruimte is niet verkeersbesluitplichtig of vergunningsplichtig. Hier kan geen bezwaar tegen worden ingediend. Wel kan er bezwaar worden ingediend tegen het reserveren van parkeerplaatsen voor enkel elektrische auto’s met een verkeersbord. Mocht u het niet eens zijn met het oordeel dan kunt u zodra het desbetreffende verkeersbesluit gepubliceerd is bezwaar maken. Meer informatie hierover vindt u op de webpagina bezwaar en beroep.
Afhankelijk van het gebruik van de laadpaal worden er vakken gereserveerd. Hoe drukker de laadpaal, hoe meer vakken er gereserveerd worden. Alleen wanneer er een bord staat is het vak gereserveerd voor opladen. Wanneer er geen bord staat mogen alle auto’s er parkeren, dus ook brandstofauto’s.
Een elektrische auto vervangt vaak een brandstofauto. Hierdoor zal de parkeerdruk nauwelijks toenemen. Wel zal een verschuiving plaatsvinden waar bewoners hun auto parkeren.
Iedereen mag parkeren bij een laadpaal, dus ook brandstofauto’s. Behalve wanneer het parkeervak gereserveerd is voor opladen. Dit wordt dan aangegeven met een bord. In dat geval mag de plek alleen gebruik worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Is de accu vol? Dan moet de auto verplaatst worden. Hoe drukker de laadpaal, hoe meer vakken gereserveerd zijn. Onze gemeentelijke handhavers zijn bevoegd om te handhaven.
Dan moet u de auto verplaatsen naar een normaal parkeervak. De meeste elektrische auto’s zijn te koppelen aan een app op een smartphone. De app waarschuwt de bestuurder dat de auto opgeladen is. Op die manier kan de volgende auto van de laadpaal gebruik maken. We zien ook dat in sommige buurten berichtgroepen worden opgezet tussen elektrische rijders. Op die manier kunnen samen makkelijk afspraken worden gemaakt over het gebruik van de laadpaal. De auto laten staan nadat deze volledig opgeladen is wordt ‘laadpaalkleven’ genoemd. Dit laadpaalkleven is hinderlijk voor andere gebruikers en daarom niet toegestaan. Hierop kunnen onze gemeentelijke handhavers controleren.
Nee, voor het plaatsen van een laadpaal op eigen terrein is geen vergunning nodig. Wanneer u een woning huurt moet u wel toestemming vragen aan de verhuurder.
Dat mag alleen wanneer u uw auto direct bij uw woning kunt parkeren op eigen terrein. Wanneer uw auto op een openbare parkeerplaats staat is dit niet toegestaan. Dit is ook niet toegestaan met hulpmiddelen zoals kabelgoten, matten of armen over het trottoir.
Dat mag alleen wanneer u op eigen terrein parkeert. In andere gevallen is parkeren voor een uitrit verboden. Dit is ook niet toegestaan voor uw eigen uitrit.
Nee, deze vorm van laden is niet toegestaan. U komt waarschijnlijk in aanmerking voor een openbare laadpaal. U kunt deze aanvragen via de website van Vattenfall.