Vreemdelingenpaspoort
Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Aanvragen en afhalen doet u persoonlijk. Dat geldt ook voor kinderen.
Let op! Als uw vreemdelingenpaspoort klaar is, maakt u nog een afspraak om het paspoort op te halen. Voor het afhalen neemt u mee:
- Persoonlijk ophalen. Dit geldt ook voor jongeren onder de 18 jaar;
- Neem uw originele geldige verblijfsvergunning mee;
- Neem ook uw afhaalbewijs mee.
Aanwezigheidsplicht minderjarige bij aanvragen en afhalen
- Een minderjarige (ook een baby) tot 12 jaar moet bij het aanvragen en bij het afhalen van het paspoort zelf aanwezig zijn.
- De persoon of personen met het ouderlijk gezag gaan mee bij het aanvragen en het afhalen. Zij nemen een geldig identiteitsbewijs mee.
- Vanaf 12 jaar mogen kinderen alleen het document afhalen.
Meenemen
- U vraagt het vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan;
- Uw origineel geldige verblijfsvergunning;
- Alle originele reisdocumenten die in uw bezit zijn. Ook als ze zijn verlopen;
- Een pasfoto (niet ouder dan 6 maanden). Lees de eisen op de website van de Rijksoverheid;
- Bewijsstukken waaruit blijkt dat uw eigen land geen paspoort kan of wil verstrekken (weigeringsbrief);
- Wij verzoeken u per pin te betalen.
Jonger dan 18 jaar
- Jezelf. Je vraagt je vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan de balie aan. Je ouders of verzorgers mogen meekomen;
- Je origineel geldige verblijfsvergunning;
- Al je originele reisdocumenten die in je bezit zijn. Ook als ze zijn verlopen;
- Een pasfoto (niet ouder dan 6 maanden). Lees de eisen op de website van de Rijksoverheid;
- Bewijsstukken waaruit blijkt dat je eigen land geen paspoort kan of wil verstrekken (weigeringsbrief);
- Schriftelijke toestemming tot 18 jaar, van beide ouders of degene die het gezag heeft.
- Vul daarvoor het toestemmingsformulier in (deze is 4 weken geldig). Dat kan online of door het downloaden van het pdf-formulier.
- Origineel legitimatiebewijs van beide ouders of degene die het gezag heeft;
- Geld. Wij verzoeken u per pin te betalen.
Goed om te weten
- U begint de aanvraagprocedure bij de gemeente waar u woont. De gemeente stuurt de aanvraag door naar de Immigratie-en naturalisatiedienst (IND). De IND controleert de aanvraag. Daarna wordt de aanvraag doorgestuurd naar het ministerie van Buitenlandse zaken. De hele procedure kan 2 tot 4 maanden duren. Als de aanvraag wordt toegewezen, dan vraagt de gemeente het vreemdelingenpaspoort voor u aan.
- De geldigheid van het vreemdelingenpaspoort is afhankelijk van de geldigheid en het type verblijfsvergunning dat u heeft.
- Bij uw aanvraag voor een vreemdelingenpaspoort nemen wij twee vingerafdrukken.
- Bent u door een lichamelijke of geestelijke beperking niet in staat om uw vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan te vragen, dan kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen om uw aanvraag in behandeling te nemen. De gemeente beoordeelt of u niet persoonlijk hoeft te verschijnen. Voor meer informatie kunt u terecht bij de medewerkers van team balie van de gemeente Moerdijk.
- Reist u als volwassene samen met een kind met een andere achternaam, dan is het wenselijk dat u kunt aantonen, dat de ouder(s) van het kind toestemming heeft/hebben gegeven voor deze reis. U kunt hiervoor een schriftelijke toestemming van de ouder(s) meenemen. Meer informatie over het reizen met kinderen en wat u moet overleggen bij de schriftelijke toestemming vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Kosten
- Vreemdelingenpaspoort € 65,70
- Spoedtoeslag € 59,10
- Wij verzoeken u met pin te betalen.
Vreemdelingenpaspoort kwijt of gestolen
Is uw vluchtelingenpaspoort kwijt of gestolen? Laat het ons zo snel mogelijk weten!
Hoe u dit kan melden leest u op de pagina ‘Kwijt of gestolen’.
Als u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude, moet u direct een aantal maatregelen nemen.
Op de website van de Rijksoverheid vindt u overzichtelijke welke maatregelen u moet nemen.