Ga naar de inhoud

Moerdijk.nl is vernieuwd

Welkom op onze vernieuwde website! Wij hebben hard gewerkt om onze site zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Mocht u toch een foutje zien of iets niet kunnen vinden, laat het ons dan weten via het formulier Tips of opmerkingen. Samen maken we moerdijk.nl nog beter.

Klacht over behandeling gemeente

Onze medewerkers doen hun best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het gebeuren dat er iets misgaat. Een medewerker staat u bijvoorbeeld niet netjes te woord. Of u krijgt geen informatie of u krijgt informatie te laat. Als u niet tevreden bent kunt u een klacht indienen. De gemeente zal de klacht volgens een vastgestelde procedure (klachtenregeling) afhandelen.

Gaat uw klacht over iets dat kapot is op straat, ziet u vervuiling of merkt u overlast, doe dan een melding over woonomgeving.

Na het versturen van uw aanvraag kunt u de status online volgen via Mijn Moerdijk.

Wanneer kan ik een klacht indienen?

Iedere dag hebben veel inwoners contact met de gemeente: aan de balie, via de telefoon, per e-mail of per post. Doorgaans verloopt dat contact prima. Een enkele keer loopt het helemaal mis. U voelt zich niet behoorlijk behandeld en wilt daarover uw beklag doen. De gemeente Moerdijk heeft daar een regeling voor getroffen: de klachtenregeling. Van klachten kunnen we tenslotte leren, bijvoorbeeld hoe we de service kunnen verbeteren. Eenvoudig gezegd komt het klachtrecht op het volgende neer: Als u van mening bent dat een ambtenaar, een wethouder of een bestuursorgaan zich in uw richting:

  • onrechtvaardig opstelt of u onrechtvaardig behandelt;
  • kwalijk gedraagt of kwalijke dingen tegen u zegt;
  • u, figuurlijk gesproken, aan het lijntje houdt of van het kastje naar de muur stuurt;

Dan kunt u over deze manier van handelen een klacht indienen.

Een klacht gaat niet over het “nee”, terwijl u een “ja” had willen hebben op uw aanvraag of uw verzoek. Er zijn ook tal van wettelijke bezwaar- en beroepsprocedures die u kunt volgen, wanneer de gemeente niet tegemoet komt aan uw wensen. Ook het vragen van een schadevergoeding is geen zaak die de klachtencommissie in behandeling zal nemen. Indien u om een schadevergoeding vraagt dient u de gemeente schriftelijk aansprakelijk te stellen. Daar gaat het bij het klachtrecht niet om. Het gaat alleen over het gedrag van de ambtenaar, wethouder of bestuursorgaan met wie u contact had.

Wat gebeurt er met mijn klacht?

Er wordt in eerste instantie geprobeerd om uw klacht zo snel mogelijk op een informele manier op te lossen. Vaak kan het geven van opheldering of het aanbieden van verontschuldigingen een afdoende reactie zijn. Lukt het niet om de klacht op een informele manier op te lossen dan volgt een hoorzitting bij de onafhankelijke klachtencommissie. Tijdens deze hoorzitting krijgt u de gelegenheid uw klacht toe te lichten. Ook de ambtenaar of bestuurder waartegen uw klacht is gericht, is tijdens deze hoorzitting aanwezig. De klachtencommissie zal na de hoorzitting een advies uitbrengen aan het college van burgemeester en wethouders. Het college beslist uiteindelijk op uw klacht. De gemeente streeft ernaar uw klacht zo snel mogelijk af te handelen.

Als u het niet eens bent met de beslissing op uw klacht, kunt u uw klacht in tweede instantie voorleggen aan de Commissie Ombudsman. De Commissie Ombudsman zal een onafhankelijk oordeel geven over de klacht.