Ga naar de inhoud

Moerdijk.nl is vernieuwd

Welkom op onze vernieuwde website! Wij hebben hard gewerkt om onze site zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Mocht u toch een foutje zien of iets niet kunnen vinden, laat het ons dan weten via het formulier Tips of opmerkingen. Samen maken we moerdijk.nl nog beter.

Naamgebruik wijzigen

Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of bent u gescheiden? U kunt bij ons aangeven met welke achternaam u door overheidsinstanties aangeschreven wilt worden.

U kunt kiezen voor:

Uw eigen achternaam.

  • De achternaam van uw partner.
  • Uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner.
  • De achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam.

Om online uw naamgebruik te wijzigen heeft u DigiD nodig.

Aanvragen

Schriftelijk

U kunt het aanvraagformulier ‘Naamgebruik veranderen’ ook downloaden, afdrukken, invullen en opsturen naar de gemeente. U dient daarbij ook een kopie van uw legitimatiebewijs mee te sturen. Dat kan naar het volgende adres:

Gemeente Moerdijk
Postbus 4
4760 AA Zevenbergen

U kunt uw verzoek ook posten in de brievenbus bij het gemeentehuis, ingang Pastoor van Kessellaan 15 of afgeven aan de loketten.

Aan de balie in het gemeentehuis

U kunt het ook persoonlijk aanvragen aan de balie in het gemeentehuis. Hiervoor kunt u een afspraak maken. U dient een origineel geldig legitimatiebewijs mee te nemen.

Voorwaarden

Als u getrouwd bent (geweest) of een geregistreerd partnerschap heeft (gehad), dan kunt u de geslachtsnaam (achternaam) van uw echtgenoot/partner gebruiken. Uw achternaam verandert niet.

Met het naamgebruik geeft u aan welke naam ‘de overheid’ moet gebruiken als zij u aanschrijft. De gemeente geeft het gekozen naamgebruik door aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank enzovoorts.

Op officiële documenten als paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs blijft altijd de eigen geslachtsnaam staan.

De gemeente gaat na of u het recht heeft de andere naam te gebruiken. Zodra de gemeente uw verzoek heeft verwerkt in de Basisregistratie personen (BRP), ontvangt u een schriftelijke bevestiging.

Kosten

Aan dit product of deze dienst zijn geen kosten verbonden.