Ga naar de inhoud

Moerdijk.nl is vernieuwd

Welkom op onze vernieuwde website! Wij hebben hard gewerkt om onze site zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Mocht u toch een foutje zien of iets niet kunnen vinden, laat het ons dan weten via het formulier Tips of opmerkingen. Samen maken we moerdijk.nl nog beter.

Voormalig Mariaschool

Kenmerken

AdresDe Langeweg 46
Postcode/plaats4771 RC Langeweg
Kadastraal bekend
Huidige functieKantoor
Oorspronkelijke functieMariaschool
Bouwjaar1913
MIP-codeBK130-000955

Redengevende omschrijving

Historie

De voormalig Mariaschool en het naastgelegen zustershuis van de orde Franciscanes van Veghel, te Langeweg werden gebouwd in 1913. De meisjesschool fuseerde in 1970 met de voormalige jongensschool, de St. Jozefschool. De school vond onderdak in de voormalige Mariaschool aan De Langeweg. In 1978 betrok de gemengde Mariaschool het schoolgebouw aan de Kloosterlaan.

Locatie

Langs doorgaande route richting Zevenbergen, aan een historische polderweg.

Architectuur- en kunsthistorische kenmerken:

Exterieur

De Mariaschool is, net als het naast gelegen zusterhuis, gebouwd in 1913 naar ontwerp van Johannes van Dongen uit Breda. Het schoolgebouw wordt gekenmerkt door classicistische motieven. Oorspronkelijk was het gebouw vierlokalig, doorsneden door een gang met trappenhuis. In 1919 is het schoolgebouw met twee lokalen aan de oostzijde vergroot waardoor de symmetrische opbouw verdween. De voorgevel is opgebouwd in baksteen met symmetrisch verdeelde (vernieuwde) vensters met een roedeverdeling. De ingang, inmiddels wit geschilderd, is opgebouwd uit dubbele deuren met daarboven een halfrond venster. Op de eerste verdieping bevindt zich boven de deur een groot venster dat geflankeerd wordt door geblokte pilasters, met daarboven het fries met fronton en timpaan, dit alles volgens de classicistische structuur. In het timpaan bevindt zich een rond dicht venster (medaillon). De voorgevel is zowel in vertikale als horizontale richting rijkelijk voorzien van reliefmetselwerk. De kroonlijst en het fronton zijn zogenaamde tandlijsten. Het gebouw is opgetrokken in baksteen en voorzien van een schilddak bedekt met Hollandse pannen.

Algemeen belang

Het object is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorische waarde als uitdrukking van een geestelijke ontwikkeling. Het heeft complexwaarde in combinatie met het naastgelegen zusterklooster en het heeft architectuurhistorische kenmerken als vroeg 20ste eeuwse school met classicistische motieven.

Bescherming

De bescherming betreft het pand De Langeweg 46 te Langeweg. De hoofdaspecten van de monumentaal beschermingswaardige onderdelen die in relatie staan tot de monumentale waarden van het gehele object, zijn opgenomen in de redengevende omschrijving. Voor het pand De Langeweg 46 te Langeweg gaat het om relevante onderdelen van het exterieur en (delen van) aanzichten die vanuit openbare ruimten zichtbaar zijn, in dit geval het vooraanzicht (noordwestzijde) en het rechter zijaanzicht (zuidwestzijde) en de genoemde elementen in de redengevende omschrijving. Toekomstige veranderingen of aanpassingen zullen hieraan getoetst worden.

WaarderingscriteriaSubcriteriaOmschrijving parametersScoreWegingPuntenToelichting
SilhoueteffectSilhouetwaardeBijzondere, beeldbepalende betekenis van het object voor het aanzien van zijn omgeving, wijk, stad/dorp of streek12.02.0Beeldbepalend, echter silhouet beperkt zichtbaar. 
Subtotaal0-62.0 
LiggingEnsemblewaardebijzondere betekenis van het object wegens de hoogwaardige kwaliteit van de bebouwing in relatie tot de historisch-ruimtelijke context10.50.5Gelegen aan een voormalige turfvaart.
betekenis van het object als essentieel (cultuurhistorisch, functioneel en/of architectuurhistorisch en visueel) onderdeel van een complex30.51.5School vormt samen met naastgelegen zusterklooster een complex.
situationelewaardeMarkante ligging20.51.0Markante ligging langs de doorgaande route richting Zevenbergen aan de kruising met de Kloosterlaan. 
bijzondere betekenis van het object wegens de wijze van verkaveling/inrichting/voorzieningen10.50.5Wijkt af van de historische verkavelingsstructuur. 
Subtotaal0-63.5 
Vormrepresentativiteitbijzonder belang van het object voor de geschiedenis van de architectuur en/of bouwtechniek en/of het oeuvre van een bouwmeester, architect ingenieur of kunstenaar31.03.0Mariaschool uit het begin van de 20ste eeuw ontworpen door J. van Dongen met classicistische motieven. 
esthetische waardebelang van het object wegens de hoogwaardige esthetische kwaliteiten van het ontwerp21.02.0Mariaschool met neoclassistische uitstraling is opgetrokken in baksteen en voorzien van een schilddak en gedekt Hollandse pannen. Het gebouw is voorzien van roederamen. 
materiaalgebruik en ornamentiekbelang van het object wegens het bijzondere materiaalgebruik, de ornamentiek en/of monumentale kunst21.02.0Er zijn diverse sierelementen in het gebouw verwerkt, zoals geblokte pilasters, tandlijsten en tympaan.
gaafheid/herkenbaarheidbelang van het object wegens de materiële, technische, constructieve en/of architectonische gaafheid en/of herkenbaarheid21.02.0Het gebouw is niet geheel gaaf, maar wel herkenbaar en in goede staat. Echter de school is in 1919 uitgebreid waardoor de symmetrie van het gebouw is verdwenen.
zeldzaamheidbelang van het object/complex wegens absolute zeldzaamheid in architectuurhistorisch, bouwtechnisch, typologisch of functioneel opzicht21.02.0Lokaal zeldzaam als combinatie met zusterhuis en school.
Subtotaal0-1511.0 
Cultuurhistoriecultuurhistorische waardebelang van het object als bijzondere uitdrukking van (een) culturele, sociaaleconomische, bestuurlijke/beleidsmatige, geestelijke, geografische, landschappelijke, historisch-ruimtelijke, technische en/of typologische ontwikkeling(en)32.06.0Als bijzondere uitdrukking van een sociaal-economische en geestelijke ontwikkeling. 
innovativiteitbelang van het object wegens innovatieve waarde of pionierskarakter01.00.0Geen innovatieve waarde.
herinneringswaardebelang van het object wegens bijzondere herinneringswaarde12.02.0Herinnering aan de zusters Fransiscanessen. 
Subtotaal0-158.0 
Functieauthenticiteitbelang van het object als nog goed herkenbare uitdrukking van de oorspronkelijke of een belangrijke historische functie22.04.0Redelijk goed herkenbaar als voormalige school. 
Subtotaal0-64.0 
Totaal0-4828.5